zijn asielzoekers altijd vluchtelingen en is familie van een gastarbeider asielzoeker?

Zijn asielzoekers altijd vluchtelingen? Als een gastarbeider in nederland is komen werken en zijn familie komt later ook in nederland wonen, is die familie dan asielzoeker omdat zij niet officieel in nederland werken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een asielzoeker is in principe altijd een vluchteling ; iemand die in zijn eigen land gevaar loopt, en ' asiel' (onderdak, bescherming) zoekt in het buitenland.

Gastarbeiders kunnen te allen tijde terug naar hun eigen land, maar zijn hier - in principe tijdelijk - om te werken. Al is dat tijdelijke soms vrij lang. Familie van gastarbeiders zijn in het doorsnee geval gewoon immigranten. Als zij al een verblijfsstatus krijgen, is dat niet op basis van bedreiging in het eigen land, dus géén politiek asiel.