Zijn Nederland-Nederlands en Belgisch-Nederlands uit elkaar aan 't het groeien?

Heb iemand dit horen vertellen. Is het waar dat we na 100 jaar elkaar amper tegoei zouden kunnen verstaan? Zoals het nu is tussen Afrikaans en Nederlands? En dat het na 300 jaar zal zijn zoals Duits en Nederlands?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Je ziet dat als gevolg van radio en TV de dialecten aan het verdwijnen zijn. En juist op het gebied van de dialecten verschilden NL en Be het meest van elkaar. Er is dan ook juist een ontwikkeling naar meer uniformiteit.
wereldwijd zie je dan ook steeds meer dialecten en kleine talen uitsterven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Kan je niks van zeggen. Ik kan zowel een Zuidafrikaan en een Duitser nog verstaan. Waarschijnlijker is dat vele europese talen nog meer gaan verangliseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Wat is webstek dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is een webstek, maar ik ben dan ook een brabander, en leef wat dichter bij belgie..
Het punt met Afrikaans is dat Nederlanders Afrikaans over het algemeen prima kunnen verstaan, op enkele uitzonderingen na. Dit komt omdat het Afrikaans nog steeds Nederlands is met een ietwat andere, maar over het algemeen begrijpelijke vocabulaire en een eenvoudiger grammatica.

Ik denk dat het met het uit elkaar groeien van het Nederlands en de Vlaamse variant ervan juist heel erg meevalt, sterker nog, ik denk dat er juist een andere beweging waarneembaar is.

Het is toch zo dat er veel uitwisseling en contact plaatsvindt tussen Nederland en het Vlaamse gedeelte van België en dat komt nu juist door het ontbreken van een taalbarrière en juist ook de Europese Unie speelt hierin een rol. Daarnaast zijn er gezamenlijke Nederlandse en Vlaams-Belgische initatieven om de taal in stand te houden, die onder sterke beïnvloeding van het Engels staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet waar dat je na 100 jaar het Belgisch-Nederlands of beter gezegd het Vlaams niet meer, of amper zou kunnen verstaan. Belgie is een buurland waarmee Nederland veel betrekkingen heeft in (toerisme,handel,politiek etc.) We groeien vanzelf mee in de taalveranderingen in het Vlaams,zoals zij dat zullen doen met het Nederlands.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn ervaring als nederlander die in belgie woon is dat het men in belgie juist steeds meer nederlands begint te praten