Ik word 'kriegel' als ik constateer dat/als een ander onrecht ondervindt. Ik tracht dan vaak daarin solidair te zijn. Hoe noem je deze instelling?

Heeft dat misschien iets te maken met: 'Je nek uitsteken'? Wat zijn zoal de valkuilen die je daarin kan tegenkomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik weet geen uitdrukking waarmee de situatie in twee woorden benoemd is, dus voorlopig blijft het wat mij betreft bij omschrijvingen als je nek uitsteken voor anderen.
Een valkuil kan zijn dat je het uit naam der rechtvaardigheid voor iemand opneemt hoewel de tegenpartij maling kan hebben aan jouw gevoel van rechtvaardigheid.
Een nog grotere valkuil is dat je aan die rechtvaardigheid een gevoel van superioriteit meent te kunnen ontlenen; die houding zal je superieuren niet bevallen en als ze je niet meteen de zak kunnen geven wachten ze geduldig tot de volgende ontslagronde, promotie kan je op je buik schrijven al ben je de alfa en de omega op je vakgebied.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Soms moet je solidariteit bekopen met een"waar bemoei je je mee" of dat "kan ik zelf wel". Je nek uitsteken voor een ander kan je zelf de kop kosten, zei mijn moeder weleens....dat is o.a. een letterlijke valkuil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Het opnemen voor The Underdog'.

Toegevoegd na 1 minuut:
De valkuil kan zijn dat jij altijd als de sterkere persoon wordt gezien en als jij eens hulp nodig hebt er niemand voor jou staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mededogen zou ik dit noemen

Behalve al genoemde loop je ook het risico dat je je te veel met iemand bemoeit (zoals het fameuze voorbeeld van de oude dame die de straat over wordt geholpen terwijl ze gewoon op de bus staat te wachten).

Als je het heel sterk hebt kun je er zelfs zelf (geestelijk) ziek van worden
13 jaar geleden
Ik zou zeggen: Je bent sociaal betrokken.

Je nek uitsteken vind ik iets anders, dat hoeft niks met sociale betrokkenheid te maken te hebben.

Solidair zijn met mensen die onrecht worden aangedaan is mooi, maar help je mensen daar daadwerkelijk mee?
De kans is groot dat je na verloop van tijd meezwelgt in andermans elllende.

Wanneer onrecht jegens anderen je werkelijk aan het hart gaat, is het beter om enigszins afstand te bewaren, om vervolgens vanuit een hoek waar jouw talenten liggen een oplossing te bedenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik noem die instelling menslievend.
Valkuil kan zijn, dat je er TE sterk induikt of er teveel mee bezig bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je noemt zelf die instelling solidair. Zelf probeer ik steeds minder voor een ander te denken, me in iemand te verplaatsen enz enz, omdat zoiets onmogelijk is. De valkuilen zijn jezelf beter voelen dan een ander,bijvoorbeeld.
Kijk eens op www.thebecompany.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik noem het menselijk, Echter is het belangrijk om de stuctuur te ontdekken waardoor deze persoon in een moeilijke situatie is gekomen. Als je weet wat of wie de daadwerkelijke oorzaak is dat dezepersoon onrecht word aangedaan dan kun je trachten er een bewuste positieve sturing aan te geven die geheel onbaatzuchtig is. Soms is het noodzakelijk om mee te gaan in zij stroming om te ontdekken wie hij/zij daadwerkelijk of zich mee bezighoud. Let wel dit is nooit zonder risico. Probeer er begrip voor op te brengen hoe moeilijk dit ook is het wilt niet zeggen dat je het accepteert. Familiale banden of vriendenbanden kunnen namelijk een grote invloed hebben op het gebeuren.