Ik word 'kriegel' als ik constateer dat/als een ander onrecht ondervindt. Ik tracht dan vaak daarin solidair te zijn. Hoe noem je deze instelling?

Heeft dat misschien iets te maken met: 'Je nek uitsteken'? Wat zijn zoal de valkuilen die je daarin kan tegenkomen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik weet geen uitdrukking waarmee de situatie in twee woorden benoemd is, dus voorlopig blijft het wat mij betreft bij omschrijvingen als je nek uitsteken voor anderen. Een valkuil kan zijn dat je het uit naam der rechtvaardigheid voor iemand opneemt hoewel de tegenpartij maling kan hebben aan jouw gevoel van rechtvaardigheid. Een nog grotere valkuil is dat je aan die rechtvaardigheid een gevoel van superioriteit meent te kunnen ontlenen; die houding zal je superieuren niet bevallen en als ze je niet meteen de zak kunnen geven wachten ze geduldig tot de volgende ontslagronde, promotie kan je op je buik schrijven al ben je de alfa en de omega op je vakgebied.

'Het opnemen voor The Underdog'. Toegevoegd na 1 minuut: De valkuil kan zijn dat jij altijd als de sterkere persoon wordt gezien en als jij eens hulp nodig hebt er niemand voor jou staat.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100