Het huis van mijn moeder dat nu leeg staat willen we verhuren. Wat is de beste constructie?

Moeder woont elders in een huurhuis, is dement. Vader 10 jr geleden overleden. Eigen huis, hypotheek volledig afgelost, staat leeg maar nu niet te verkopen. Er zijn 5 kinderen. We willen het verhuren en van de opbrengst de zorg voor moeder betalen. Onder welke juridische constructie kan dat het beste? Huis moet dan eerst gerenoveerd worden, dus lening van de bank. Hoe kunnen we dit het beste regelen? Stichtingsvorm of iets dergelijks?

Toegevoegd na 6 dagen:
Welke eigendomsconstructie past het beste om het huis in familiebezit te houden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

Doe het via een officiele makelaar. Huurders zijn erg goed beschermd in de wet, leuk voor de huurder, minder voor de verhuurder. Als en huurder het huis niet uit wil, kun je bijna niets beginnen, met een makelaar is dat een stuk lastiger.
Was tijd geleden een aflevering recht in de regio, waarbij de huurder het zelfs voor elkaar kreeg, ipv het huis uit te gaan, huurverlaging te krijgen (was een huurovereenkomst van internet geplukt, en zo lek als n mandje.
anneliez
12 jaar geleden
In het kader van de leegstandswet is het mogelijk om de woning (tijdelijk) te verhuren aan iemand anders. Hiervoor is toestemming nodig van de (eventuele) hypotheekverstrekker omdat hypotheekrenteaftrek dan niet meer mogelijk is. Ook is er een huisvestingsvergunning nodig die kan worden aangevraagd bij de gemeente.

In de bron staat een mooi voorbeeld van een huurovereenkomst die je hiervoor kan gebruiken.