Bestaat futurologie nog wel als vakgebied?

Futurologie of toekomstkunde is een begrip waar ik ooit een keer van heb gehoord. Ik vraag me af of dit vakgebied nog wel bestaat en wordt toegepast.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

In allerlei vakgebieden zijn nog steeds futurologen/futuristen actief, maar tegenwoordig noemen ze zich meestal "trendwatchers": aan de hand van de ontwikkelingen voorspellen ze de trends voor de komende jaren en geven daarmee ook hun visie op de toekomst.

Je vindt ze op het terrein van de mode, technologie, gezondheidszorg, economie en vele andere gebieden. Vaak zijn het mensen die hun geld verdienen met het schrijven van boeken en het organiseren van lezingen, cursussen en trainingen. In ons land is Bakas een bekende:
http://www.bakas.nl/
Neem ook even een kijkje op de website van Edwin van Lun:
http://www.erwinvanlun.com/

Ook bedrijven houden zich actief met de toekomst bezig. Zo werken veel bedrijven samen bij de ontwikkeling van Living Tomorrow, het Huis van de Toekomst: http://www.livtom.nl/
Pieter2011
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als vakgebied bestaat het idd, een bekende was b.v Chriet Titulair. Maar het zal nooit een wetenschap worden.
Veel dingen die futurologen voorspelden/ voor zagen zijn nooit uit de verf gekomen.

Toegevoegd na 33 minuten:
P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Terzijde: Geen futuroloog maar beganigd schrijver met een bijzondere toekomstvisie was Jules Verne, wiens uitvindingen en voorspelling (man op de maan, diepzeeduiken, etc.) wel uit zijn gekomen :)
Dat bestaat nog zeker en er zijn heel wat bekende schrijvers en wetenschappers die over dit onderwerp schrijven waaronder Alvin Toffler en Raymond kurzweil.