Waarom springt nu de regering niet bij met de ontslagen mensen?

Nu er 14000 mensen uit moeten bij TNT hoor je niks van de regering. Als er in het buitenland een tsunami is of een waterramp {wat natuurlijk verschrikkelijk is} dan staan ze in den haag meteen klaar met enkele miljoenen. En nu moeten die ontslagen mensen het maar zelf uitzoeken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies we moeten die andere mensen het ook lekker uit laten zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou dat bedoelde ik eigenlijk niet
hulp aan het buitenland is goed maar als het medeburgers van eigen land betreft moeten ze ook voor die mensen een duit in het zakje doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom heb je de tsunami als vergelijking er naast gezet. Waarom niet de financiele steun die de regering vorig jaar gegeven heeft aan de financiele wereld, de banken en de bonussen van de topmensen daar....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat kwam het eerste in me op maar je hebt gelijk ajna
bedankt voor je reactie

Antwoorden (6)

Die ontslagen mensen in Nederland krijgen een behoorlijke uitkering.

Die gaan niet dood van de honger, die hoeven niet in de openlucht te slapen, die hebben gewoon nog eten en kleren en een dak boven het hoofd.
Iets minder dan eerst, maar nog steeds riant vergeleken bij de mensen die een echte ramp overkomen is.

Toegevoegd na 49 seconden:
Dus de regering springt wel degelijk bij.
Ook deze uitkeringen worden van jouw belastingcenten betaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die (dat?) Werk;

Iedereen die werkt voor een baas heeft zelf een contract afgesloten met zijn werkgever en onderhandelt via OR en vakbonden over loon, werkzekerheid en arbeidsvoorwaarden. Bovendien betalen werknemers en werkgevers WW-premies om de ergste klappen op te vangen. Als de WW eindigt komt de overheid om de hoek kijken met bijstand. Allemaal geen vetpot, (zit zelf ook (nog) in de WW), maar wat wil je dat de overheid nog meer doet? Als die gaat bijspringen zullen bedrijven nog makkelijker met dit soort kwesties omgaan. En waar moet dat allemaal van worden betaald? Bovendien is er onlangs door de medewerkers zelf met overgrote meerderheid gekozen vóór behoud van loon in plaats van behoud van banen. Het is misschien triest, maar wel een harde economische realiteit dat een bedrijf als TNT in het elektronische tijdperk zal moeten inkrimpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet helemaal waar; je hebt waarschijnlijk alleen de krantenkoppen gelezen. TNT heeft bijvoorbeeld bij RTL Z gisteren of vandaag (weet niet meer precies) er toelichting op gegeven dat het op een termijn gebeurd van 3 jaar. In deze 3 jaar biedt TNT naar mijn inzicht best veel mogelijkheden en roept ook op aan de medewerkers om hierin mee te werken. Zo wil TNT personeel omscholen, kunnen medewerkers een opleiding volgen en dat kost ook allemaal geld dat TNT wel degelijk nog investeert in hen medewerkers. TNT had er ook voor kunnen kiezen om ze er gewoon uit te gooien en daar mee klaar, dus ik vind het nog wel netjes.

Zeker omdat dit een gevolg is van het besluit in de OR/vakbond vorig jaar of 2 jaar terug toen de postbodes staakten. Toen stond TNT ook al tegen de muur qua omzet en verlaagde postmarkt. Echter mailen we steeds meer, dus zo gek is het gewoon niet. Destijds wouden ze graag baanbehoud en is de loon iets naar beneden gegaan als tijdelijke oplossing. Er zijn nu echter geen oplossingen meer om het op grote schaal aan te pakken. Gevolg is dat er een massa ontslag is.

Daarnaast doet de overheid wel voldoende naar mijn mening; ze krijgen keurig netjes een uitkering, wat ook miljoenen kost, en krijgen als ze dit nog niet bij TNT krijgen, een traject om zich bij te scholen of misschien wel zelfstandig ondernemer te worden of wat er ook maar mogelijk is.

Dus het is niet helemaal waar wat je zegt in je stelling, dat de mensen het helemaal zelf moeten uitzoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De regering kan niet reageren op elk krantenbericht.
Dat TNT gaat snijden in haar personeelsbestand is treurig, maar het is geen zaak van de overheid daar iets van te vinden of iets mee te doen. De politiek moet vooruitzien, niet leven naar de waan van de dag. Dit zal niet het laatste massa-ontslag zijn.

Ook TNT kun je eigenlijk niets verwijten. Al is het zo dat het ontslaan van 14000 mensen slechts een bezuiniging oplevert van zo'n 13 miljoen per jaar (op een winst van 190 miljoen in 2009); je kunt ze moeilijk verplichten mensen in dienst te houden waar geen werk meer voor is, en er volgt een ruimhartig sociaal plan. De enige groep die je de schuld kunt geven zijn wijzelf, de mensen die liever mailen dan handgeschreven brieven rondsturen.

Het klinkt wrang, maar het gebeurt vaker dat een bedrijf veel mensen moet laten gaan. Vervelend voor de betrokkenen, maar geen ramp - er zijn goede regelingen voor mensen die hun baan verliezen. Dat is het voordeel van leven in een verzorgingsstaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die mensen hoeven het helemaal niet maar zelf uit te zoeken. Er is een sociaal plan voor ze opgesteld dat zelfs de vakbonden voldoende vinden. Als je drie jaar van tevoren al te horen krijgt over je ontslag en na die drie jaar nog een jaar lang met behoud van volledig salaris bemiddeling krijgt bij het vinden van een nieuwe baan, ben je ook weer niet zó zielig.

TNT staat dus al klaar met een hele hoop geld, waarom zou de regering daar nog een potje bovenop moeten gooien? Die 14.000 mensen zijn echt niet zieliger dan ieder ander die wegens de financiële situatie van een bedrijf zijn baan kwijtraakt. Sterker nog, een stuk minder zielig dan die ander, dergelijke ontslagen worden zelden zo goed geregeld als in dit geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ons systeem gebaseerd is op de vrije markt. Als het slecht gaat met een bepaalde sector moet die sector maar verdwijnen. De beste mensen vinden wel weer werk, de zwakkere broeders niet. Ga je alles wat zwak is ondersteunen, dan krijg je geen gezonde economie. Dit systeem wordt ook wel liberalisme genoemd.