Wat is nou precies de 'staatskas'? Kun je daarop internet bankieren en een paar miljard overmaken naar een ander land of hoe zit dat?

Toegevoegd na 25 minuten:
Toch even een toelichting, ik bedoel niet of ik hier persoonlijk op kan bankieren LOL. Ik begrijp ook nog wel dat het een soort van verzamelnaam is, maar dan nog, is het op de cent nauwkeurig te bepalen wat erin zit? Krijgt iemand een afschrift als we een bedrag naar Europa overmaken of zo? Misschien is de vraag zelfs meer welke onderdelen er allemaal onderdeel uitmaken van de staatskas?

Ik heb er echt totaal geen verstand van, dus waarschijnlijk vraag ik het op een wat knullige manier, maar ik hoop dat iemand me begrijpt :p

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (5)

Nee dat kun je niet. Dat geld is niet van jou.
(Helaas ook niet van mij)
13 jaar geleden
Nee dat is het geld dat de staat bezit. Om die som bij elkaar te brengen betalen we met z'n allen belasting en met dat geld worden dan de uitgaven die de staat doet betaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De staatskas bevindt zich hier: De Nederlandsche Bank
Postbus 98
1000 AB AMSTERDAM

Westeinde 1
1017 ZN AMSTERDAM telefoon 020 524 9111
fax 020 524 2500 LET OP: bezoek aan de Nederlandsche Bank is alléén mogelijk met een geldig identiteitsbewij
Staatskas is de verzamelnaam voor overheidsgelden,
ook wel de schatkist genoemd.
Vanuit het bedrag in de staatskas wordt de begroting elk jaar gemaakt.
Internet bankieren kan wel, het is maar net hoe je het ziet.
Als je ervanuitgaat dat er een x bedrag uitgegeven moet worden aan nieuwe wegen of onderhoud zal dat denk ik wel via internet overgemaakt worden aan de bedrijven die dat werk in dienst van de overheid doen.
Er worden ook miljarden uitgegeven aan leningen aan andere landen bijvoorbeeld, dus ook dat kan.
Alleen kunnen wij er niet bij :-)

Toegevoegd na 11 minuten:
Al het geld dat de overheid binnenkrijgt zit in de staatskas,
een exact overzicht met alle verschillende inkomsten heb ik niet voor je en die is denk ik ook niet te verkrijgen voor de gewone burger.
voor de burger is het denk ik ook niet mogelijk om exact te bepalen hoeveel er op een gegeven moment in de staatskas zit.Dit omdat het bedrag dagelijks aangepast wordt door inkomsten van de overheid.

Er wordt niet gewerkt met afschriften, maar met electronische kasboeken van de overheid zelf.
Die houden tot op de cent nauwkeurig bij waar alles heengaat in een gesloten systeem.

Toegevoegd na 26 minuten:
"Maar dan nog, wat is nou die staatskas, is er wel een persoon die daar wel zomaar bij kan? (Ook al zal het vast door anderen worden gecontroleerd)"

Elk ministerie heeft een staatssecretaris, die kan er zowiezo bij.De overheid houdt de ministeries uiteraard streng in de gaten (al wordt er nogal eens geld over de balk gesmeten met b.v de bouw van nutteloze bruggen e.d)

Toegevoegd na 28 minuten:
"maar waar is dat geld dan? Is het wel ergens en hoe wordt dat beheerd? Of is het puur fictief"

Dat geld staat op verschillende bankrekeningen van de overheid, en wordt beheerd door verschillende ministeries.
het bestaat zeer zeker... Als je wordt geflitst gaat het geld naar het ministerie van justitie bijvoorbeeld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het geval: "Wouter Bos koopt fortis" zie ik Wouter Bos al voor zijn laptopje zitten met zijn Random Reader om 16 miljard over te maken..

Hoe het precies werkt:
http://www.inoverheid.nl/artikel/artikelen/1906261/waar-bewaart-de-nederlandse-staat-zijn-geld.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de staatskas is de Nederlandse bank. Hier worden alle transacties van de staat beheerd.
Inkomsten zoals belastingen enz. en de uitgave. Daarnaast hebben de provincies nog gelden en de steden.
ronron1212