Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is nou precies de 'staatskas'? Kun je daarop internet bankieren en een paar miljard overmaken naar een ander land of hoe zit dat?

Toegevoegd na 25 minuten:
Toch even een toelichting, ik bedoel niet of ik hier persoonlijk op kan bankieren LOL. Ik begrijp ook nog wel dat het een soort van verzamelnaam is, maar dan nog, is het op de cent nauwkeurig te bepalen wat erin zit? Krijgt iemand een afschrift als we een bedrag naar Europa overmaken of zo? Misschien is de vraag zelfs meer welke onderdelen er allemaal onderdeel uitmaken van de staatskas?

Ik heb er echt totaal geen verstand van, dus waarschijnlijk vraag ik het op een wat knullige manier, maar ik hoop dat iemand me begrijpt :p

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Nee dat kun je niet. Dat geld is niet van jou.
(Helaas ook niet van mij)
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Nee dat is het geld dat de staat bezit. Om die som bij elkaar te brengen betalen we met z'n allen belasting en met dat geld worden dan de uitgaven die de staat doet betaald.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De staatskas bevindt zich hier: De Nederlandsche Bank
Postbus 98
1000 AB AMSTERDAM

Westeinde 1
1017 ZN AMSTERDAM telefoon 020 524 9111
fax 020 524 2500 LET OP: bezoek aan de Nederlandsche Bank is alléén mogelijk met een geldig identiteitsbewij
Staatskas is de verzamelnaam voor overheidsgelden,
ook wel de schatkist genoemd.
Vanuit het bedrag in de staatskas wordt de begroting elk jaar gemaakt.
Internet bankieren kan wel, het is maar net hoe je het ziet.
Als je ervanuitgaat dat er een x bedrag uitgegeven moet worden aan nieuwe wegen of onderhoud zal dat denk ik wel via internet overgemaakt worden aan de bedrijven die dat werk in dienst van de overheid doen.