Hallo, kan iemand misschien vertellen wie in deze situatie voorrang heeft?

Locatie: Gooiseweg Amsterdam

Picture for question
een jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K
Antoni
een jaar geleden
@SE, ik vermoed dat bestuurder A sowieso eerder (goed) had moeten voorsorteren als hij hier naar 'links' wil(de) gaan. Nu brengt hij zichzelf (en anderen) onnodig in de problemen. De baan die er ligt, is meer bedoeld voor automobilisten van 'rechts', niet van 'beneden'.
bamibal
een jaar geleden
Locatie: https://www.google.nl/maps/@52.3085568,4.97071,3a,75y,185.75h,63.38t/data=!3m6!1e1!3m4!1syqflEmoBaB5Xxzmbe_xgyg!2e0!7i16384!8i8192
tinus1969
een jaar geleden
Waar is dit precies? Amstelstation?
Inekez1
een jaar geleden
Kijk allemaal even in de link die bamibal geeft, dan zie je precies hoe de situatie is.
Inekez1
een jaar geleden
Er is een bord D1 rotonde. Maar dat maakt voor het antwoord op de vraag niet uit. Ik kan ook niet bedenken welk bord wel van belang zou zijn in dit geval om de vraag te kunnen beantwoorden. Aan de belijning op de weg kun je al zien dat er voorrang is op het verkeer van rechts (haaientanden) maar dat er voor de rijstroken onderling geen voorrangsregeling geldt. Daar is verder geen bord (of afwezigheid van bord) voor nodig.
TurfGraver
een jaar geleden
A.
B gaat afslaan, rotonde is rechtdoor.
Weggebruikers die zich rechts van je bevinden en hun weg vervolgen, moet je beschouwen als rechtdoorgaand verkeer en moet je dus voor laten gaan.
SE
een jaar geleden
allemaal bedankt voor jullie antwoorden

Antwoorden (1)

Bestuurder A heeft hier voorrang op B.

Het betreft hier een meerstrooksrotonde, dus een rotonde met meerdere rijbanen die niet van elkaar gescheiden zijn door voorsorteerstroken (doorgetrokken strepen), verhoogde rijbaanscheidingen of andere markeringen die maken dat men in de 'eigen' baan moet blijven.

Zowel A als B wil hier van rijstrook wisselen. Bij gebrek aan regels, markeringen of borden die aangeven welke bestuurder (welke strook) voorrang heeft, geldt dus heel simpel de regel: rechts heeft voorrang. Als je de hele situatie (die inderdaad onoverzichtelijk is) reduceert tot de ingetekende zwarte lijnen, dan is duidelijk dat A van rechts komt ten opzichte van B.
Beide bestuurders moeten richting aangeven (A naar links, B naar rechts) en goed opletten wat het overige verkeer van plan is. Als B ziet dat A naar links wil, moet hij er niet voorlangs willen, maar even inhouden en dan achter A langs.

B had ook al iets eerder naar de rechter rijstrook kunnen gaan om achter A te gaan rijden, maar dat is niet verplicht in dit geval. A is ook niet verplicht om eerder naar links te gaan. Bij drukte op de rotonde zullen alle rijstroken gevuld zijn en moet er nogal wat worden geritst, zowel naar links als naar rechts.
Inekez1
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Eens. Deze situatie komt overigens in varianten veel voor bij grote rotondes zoals de Stichtse Rotonde bij Amersfoort of de Zuilense Ring in Utrecht.
Antoni
een jaar geleden
Nee, @Inekez1, ik denk niet dat hier de regel 'rechts heeft voorrang' geldt. Hier gelden volgens mij de teksten uit jouw bron: 'Wanneer u de rotonde verlaat, moet u voorrang verlenen aan de bestuurders die de rotonde blijven volgen. Als u de eerstvolgende afrit wil nemen, moet u op de rechter rijbaan (blijven) rijden.', geldend voor bestuurder B. en eventueel
'Het kan een keer voorkomen dat u noodgedwongen een verkeerde afslag moet nemen [of] niet op tijd van baan kunt wisselen (...). Maar dan is er nog geen nood aan de man, u bent immers zo weer gekeerd (...).', geldend voor zowel bestuurder A als bestuurder B.
LeonardN
een jaar geleden
Oneens.
Rechts heeft voorrang gaat over kruisend verkeer. Niet over verkeer welke op dezelfde weg rijdt.
Dan geldt rechtdoor op dezelfde weg gaat voor.
Of
Invoegend/uitvoegend verkeer moet voorrang verlenen.