Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kun je goed de kwaliteit van het nieuws beoordelen uit de alternatieve media?

Zelf ben ik best wel een kritisch persoon die niet klakkeloos alle berichten uit het nieuws zomaar voor waar aanneemt. Regelmatig zie je dat nieuws in media allemaal hetzelfde is en klakkeloos wordt overgenomen. Ik vind het altijd wel interessant om de andere kant van het nieuws te horen. Zo vind ik het bijvoorbeeld jammer dat dagblad ‘De Pers’ er niet meer is. Wat een verschraling is van het medialandschap. Ook omdat je weet dat het serieuze journalisten zijn die het nieuws verzorgen.

Dan kijk je wel eens op websites als www.welingelichtekringen.nl of www.biflatie.nl

Maar hoe weet je dat deze websites wel kwalitatief goed nieuws hebben? Welke criteria hanteren jullie voor het beoordelen van dit soort sites? En welke sites raadplegen jullie als alternatieve nieuwsvoorziening?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Feitelijk ben je afhankelijk van de journalist: neemt hij/zij zijn werk voldoende serieus? Controleert hij de persberichten alvorens ze te plaatsten? Wellicht heb je de aflevering van Rambam gezien - briljant! Zie bron.

De criteria die ik hanteer, bestaan vooral uit 'gezond' verstand en het bekijken van de discussieruimten die je vaak bij de artikelen ziet. En ik bekijk meerdere sites/kranten, vnl kwaliteitskranten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Gefeliciteerd! Inmiddels ben je er achter dat nieuws (en programma's) op de commerciële zenders niet meer is als opvulling voor reclames die ze willen verkopen. Logisch, want ze willen omzet, en veel!
Met een beetje training zul je vanzelf aanvoelen wat logischerwijs als onzin kan worden bestempeld.

- Een goed nieuws item vermeld in de inleidende gedeelte het volledige inhoud van de item. (5 w's)
- Moeilijke vraagstukken (politiek) blijven moeilijk na het lezen van het artikel. Ze worden niet verbasterd en versimpeld naar 1 slogan. Dit kan niet in mijn opinie, als het echt zo simpel was, dan was het bij voorbaat geen vraagstuk.
- Een artikel dient objectief te zijn. Ik persoonlijk heb geen behoefte aan de simpele mening van een nieuwslezeres.
- Wanneer een mening nodig is, laten ze meerdere deskundigen aan het woord.
- Cijfers horen eerlijke maatwerk te zijn, het kan niet zo zijn dat men ineens andere cijfers gaat gebruiken als belangrijk. (bijv. minder winst dan vorig jaar; terwijl kapitaal of vermogen zijn gestegen door investeringen. Winst zegt ook niet alles)

Eerlijke media die ik ken is bijvoorbeeld NRC. Maar ik volg toch gewoon het NOS journaal. Als ik zelf het idee heb dat ik aanvulling nodig heb, dan ga ik dat zoeken bij de bron.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing