Ik denk dat het heel erg te maken heeft met de ideeën waarmee je opgevoed word. En natuurlijk ook met de omgeving waarin je leeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op wat ze zelf in het leven het belangrijkste vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan op basis van het invullen van een stemhulpprogramma op internet waarbij je op allerlei stellingen ja / nee / neutraal als antwoord geeft. Het programma berekent dan welke partij het dichtst bij jouw mening staat.

Verder kun je het op basis van een bepaald sterk punt doen van een partij (bijv links of rechts, een groene partij, een dierenpartij, een partij tegen buitenlanders).

Verder kun je opgegroeid zijn in een bepaald milieu (rijk etc of juist arm en kozen je ouders al voor een bepaalde partij).

Ook kan de leider je gewoon aanspreken.

Zo zijn er nog veel meer redenen te verzinnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
walter
11 jaar geleden
Helaas baseren mensen inderdaad hun stem op stemhulpprogramma's, ook al zijn die niet echt betrouwbaar.
Die stellingen zijn vaak zo opgesteld dat je het er logischerwijze mee eens bent.
Maar als je de stelling om zou draaien, klinkt het ook logisch, en dan ben je het er ook mee eens. Dus de makers van de stellingen kunnen zorgen dat jij denkt dat je het vooral met links eens bent, terwijl je eigenlijk op rechts zou moeten stemmen bijvoorbeeld.
- Positie in de maatschappij (rijk, arm, beroep)
- Standpunten van de partij
- Omgeving
- Wat het beste is voor het land (zowel korte als lange termijn)
- Positie van de politieke partij (betrouwbaarheid, vernieuwing)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het verleden baseerden mensen hun stem vooral op een ideologie en/of een geloof. Katholieken stemden katholiek, liberalen stemden liberaal en socialisten stemden op een socialistische partij. Daarnaast kunnen mensen stemmen vanuit een belang. De boerenpartij was daar een van de eerste voorbeelden van, zoals nu bijvoorbeeld de bejaardenpartij. Die komt op voor de belangen van bejaarden, van welke kleur of geloof ze ook zijn. Wat je steeds vaker een rol ziet spelen is de figuur van de lijsttrekker. Als-tie het goed doet op tv trekt dat stemmen, en wat hij of zij precies zegt (en welke mens-maatschappijbeeld daarachter zit) doet er niet zoveel toe. Alledrie bovenstaande motieven spelen, in wisselende combinatie, een rol.
Los daarvan lijkt het wel of het geheugen van de mensen steeds verder aftakelt. Een minister kan er tegenwoordig een zootje van maken, en liegen of het gedrukt staat, maar als hij vlak voor de verkiezingen een paar keer leuk en fotogeniek in beeld weet te komen trekt hij toch veel stemmen.
Elk volk krijgt de leiders die ze verdienen.
teusvh
11 jaar geleden
Intelligentie speelt ook een rol.
Als daarvan niet voldoende aanwezig is, laat je je veel gemakkelijker 'leiden' door politici met simpel klinkende (borreltafel) verklaringen & oplossingen voor ingewikkelde problemen.
Computoon
11 jaar geleden
Goede vraag, ik denk dat er meerdere factoren zijn die een rol spelen, daarom zullen er ook veel mensen zijn die twijfelen en niet geheel met een partij eens zijn maar bijv. met de meeste standpunten eens zijn, binnen de politieke partijen zelf heb je soms ook kleine verschillen zoals de linker en rechtervleugel van de VVD bijv.

Een aantal factoren die invloed hebben op de politieke opinie vorming van een personen kunnen o.a. zijn:

*intelligentie/opleiding
*levensvisie/seksuele geaardheid
*inkomen (loondienst, eigen zaak, hoge salaris etc.)
*ethische/morele overtuigingen (bijv. voor/tegen abortus/euthanasie/doodstraf/homohuwelijk etc.)
etc.