Is er altijd inflatie geweest sinds er geld in omloop was? En indien niet wanneer is het dan begonnen?

Extreem voorbeeld misschien maar in de tijd van de oude grieken zal dit fenomeen er mogelijk toch nog niet zijn geweest, of wel?

12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De waarde van geld heel altijd geschommeld, soms was er inflatie en daarna weer deflatie. Er zijn ook perioden geweest waarin er per saldo inflatie was, doordat de munten steeds lichter werden gemaakt, maar ook in deze perioden daalden de prijzen soms, dus de inflatie was per saldo heel licht. In de 19e eeuw was er in de westers wereld ongeveer 0 procent inflatie, zelfs een beetje deflatie(wat overigens niet slecht is). Alleen de laatste 100 jaar hebben we bijna altijd inflatie en wordt geld steeds minder waard. Zie het plaatje van de prijsindex van Nederland, met een logaritmische schaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Deflatie heeft ook bestaan en is veel ernstiger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, kijk naar Duitsland in tijden van WOII, 1 brood voor 6000 'euro'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is inflatie baby.
Natuurlijk, zoals in het antwoord hierboven mij, wanneer er deflatie is, is er natuurlijk geen inflatie. Maar ik zal er maar vanuit gaan dat je deflatie/inflatie bedoelt.

En dit heeft zeker altijd bestaan!
Vroeger ruilde men bijvoorbeeld graan tegen koeien, maar iedereen wist natuurlijk dat als je meer graan verbouwde, je meer koeien kon kopen! Dus de oogst erop werden de koeien meer graan waard, omdat er meer graan in omloop was.

Dit is een heel simpel voorbeeld, maar zo is het altijd gegaan, zelfs dus voor de tijd dat er met geld werd betaald!
Maar in de tijd van de gouden munten werd er bijvoorbeeld juist meer naar goud gezocht zodat men meer ermee kon kopen, maar ook hiervoor gold dat wanneer er meer goud in omloop was, de rest van de 'producten' meer waard werden uitgedrukt in goud.

Natuurlijk ging inflatie vroeger veel langzamer, want de gehele markt was niet transparant zodat er pas na een aantal jaar of soms zelfs tientallen jaren prijsaanpassingen voordeden.