Wanneer zijn de Nederlandse woorden die eerst met een k werden geschreven en nu met een C worden geschreven, gekomen?

Zoals woorden als kompakt.. konsekwentie..
Ik neem aan dat we woorden uit andere talen als Frans en Engels over gingen nemen, maar wanneer en waarom? En wie heeft dat bedacht dat dit slimmer/handiger is?

Is het dan nu ook verplicht om al die woorden met een c te schrijven? of mag het nog steeds met een k?

Niet dat het perse wil, maar gewoon nieuwsgierig;)

(ik lees nu een stuk uit 1970 en daar worden de k's nog gebruikt;) )

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8K

Antwoorden (4)

sinds de 21e eeuw worden steeds meer woorden die met een 'k' waren geschreven, zoals; 'produkt' met een c geschreven. sinds 2005 van de laatste editie van het groene boekje, is dit officieel geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar waarom is dat zo?
ItisILeClerc
12 jaar geleden
O, is dat zo?
Ik wacht de volgende wijziging wel af en blijf k schrijven.
de woorden die jij noemt zoals kompakt en konsekwentie zijn zoals je zelf al zegt afkomstig uit een andere taal.
Daarom worden ze geschreven met een C om het zoveel mogelijk op het origineel te laten lijken.
In de jaren 70 echter was het modern om zulke woorden te "vernederlandsen", zodat het toen met een K werd geschreven.(en de mensen wisten toch wel wat je bedoelde)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit vakje is te klein voor het k/complete antwoord. Maar Wikipedia heeft er een heel artikel over. De samenvatting is dat in Germaanse tijd alleen de K bestond en dat onder Latijnse/Romaanse invloed de C erbijgekomen is en dat sommige C woorden weer germaniseren naar K woorden. Maar nu komen er door het Engels (een geromaniseerde germaanse taal) weer C's op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het Groene boekje van 1954 werden van allerlei woorden twee spellingen gegeven, de voorkeurspelling en een alternatieve (ook wel "toegelaten spelling" genoemd). Dit betrof vooral bastaardwoorden, en het verschil tussen voorkeur en alternatief zat veelal in c versus k.

In Vlaanderen werden, niet alleen in subculturen, veel vaker de k-varianten gebruikt dan in Nederland en toen in 1996 de officiële alternatieven werden afgeschaft was dat in Vlaamse media sterker te merken dan in Nederlandse.

Rond c en k zitten er overigens veel merkwaardigheden in de officiële spelling. Compressor was de voorkeurspelling, maar tussen 1954 en 1996 was kompressor ook officieel. Echter, kompres was en is de enige spelling voor een drukverband, terwijl er al tientallen jaren een vaktijdschrift voor drukkers bestaat dat Compres heet. (Kompres zetten is de vakterm voor zetten zonder (extra) interlinie.) Bij de drukkers komt alternatief dus neer op archaïscher.

Overigens wordt de spelling van het Groene Boekje gebruikt op scholen en door de overheid, maar het is burgers vrij om een andere spelling te hanteren.