Graffiti een "verloedering van het straatbeeld". En reclame dan?

Bij graffiti geven mensen vaak aan dat ze er een hekel aan hebben omdat het een "verloedering van het straatbeeld" zou zijn.

Waarom accepteren we allerlei reclame-uitingen zoals, billboards, McDonalds zuilen en dergelijke dan wel gewoon?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat komt bij graffiti meestal door het verkloten van mooie kunstwerken.
Vaak is het alleen zo dat taggers gehekeld worden.
Ik weet bijvoorbeeld van Utrecht dat daar jarenlang een enorme en mooie draak in een tunnel was. De gemeente had er zelfs geen probleem mee en hield m in stand. Tot de taggers kwamen en die onzinnige merkjes erop begonnen te kalken. Toen was t over en heeft de gemeente de zooi overgeschilderd.

Dus mooie graffiti, geen probleem.
Taggers, zeer groot probleem.
Reclame, net zo een groot probleem :p

Toegevoegd na 4 minuten:
Zie plaatje hoe een betonnen muur een stuk vrolijker gemaakt is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als graffiti een verloedering van het straatbeeld is, dan is reclame een verloedering van je wereldbeeld... (lees TV-beeld)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Reclame is ook absoluut een verloedering van het straat beeld!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk omdat Graffiti permanent is en Billboards of reclamezuilen aangepast kunnen worden met weer iets anders.
Sommige Billboards zijn zeker geen verloedering van het straatbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Reclame word niet geassocieerd met onheilspellende jeugd. Graffiti word door veel mensen vies gevonden, en reclame geeft meer een onderbewust gevoel van vooruitgang. Vaak word grafitti ook ongelukkig geplaatst, zoals op de eigendommen van andere mensen.

Desalniettemin zou ik ook heel graag zien dat reclame van de straat verdwijnt. Alleen aan de muur van een winkel vind ik het wel prima.
En wat mij betreft mogen grafittiers (nieuw woord in de NLse taal? :p) best een vergunning krijgen zolang ze niet alleen van die lelijke krabbels zetten maar echt afbeeldingen maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van die luitjes die overal hun tags achterlaten word ik ook niet vrolijk, maar vaak knapt een kale grijze muur of schutting op door zo'n vrolijke, kleurige schildering. Zoiets is me heel wat liever dan de vaak platte reclame-uitingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeker,maar er is één groot verschil: Reclame levert(veel) geld op en graffiti kost alleen maar geld!