Ja, die belasting wordt voor andere dingen gebruikt.
Algemene middelen, waar dus iedereen wat aan heeft.

Ik betaal namelijk ook belasting.
Maar ik heb nooit een kapvergunning nodig
en dus ook geen zin om met mijn belasting
jouw kapvergunning te betalen.

Sommige dingen kun je gelukkig nog persoonlijk beslissen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een lege is wat anders dan belasting. Een lege betaal je als vergoeding voor een dienst, in dit geval het uitgeven van een vergunning. Om jou een vergunning te verlenen maakt de gemeente administratieve kosten. Een ambtenaar moet o.a. jouw aanvraag bekijken en beoordelen.

Er is in Nederland gelukkig geen belasting op het aantal bomen dat je in je tuin hebt.

Toegevoegd na 4 minuten:
De Gemeentewet, de Provinciewet en de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) bepalen dat gemeente, provincie en openbaar lichaam rechten mogen heffen voor diensten, maar daarop geen winst mogen maken. In de praktijk echter zal het ook voorkomen dat de totale kosten niet eens worden gedekt. Dit zijn dus de leges.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ambtenaren moeten werk verrichten voor jouw kapvergunning...

Procedure

U ontvangt een schriftelijke bevestiging van de ontvangst van uw aanvraag.
In de locale krant wordt vermeld, dat uw aanvraag is ontvangen. Belanghebbenden mogen 'bedenkingen' indienen.
De deelgemeente wint ondertussen advies in van Gemeentewerken
Het Dagelijks Bestuur besluit ; u krijgt schriftelijk bericht van het besluit. De aanvraag kan worden geweigerd of er kan besloten worden een vergunning te verlenen, al dan niet onder oplegging van een herplantplicht. U wordt uitgenodigd de legeskosten te voldoen.
Het besluit wordt openbaar gemaakt via de voorlichtingsrubriek en de website. Tot en met deze stap is de streeftermijn maximaal 8 weken (eventueel verlengd met 8 weken)
Er is daarna een wettelijke bezwaartermijn van zes weken. Daarbinnen kan iedereen bezwaar indienen tegen het genomen besluit. U mag dus nog niet kappen.
Bij bezwaar volgt eerst de behandeling van het bezwaarschrift.
Bij geen bezwaar of schorsing wordt u na zes weken (als de legeskosten tenminste zijn ontvangen) de vergunning toegezonden en kan tot rooien worden overgegaan.
De vergunning vervalt, indien binnen één jaar na afgifte, geen gebruik is gemaakt van de vergunning.

bron: gemeente Rotterdam.