Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kun je het beste nagaan of iets wat in de krant staat, precíes waar is?

Men zegt weleens: 'De krant brengt leugens in het land.' Ook worden er weleens dingen in gezet, die alleen nog maar gerúchten zijn. Of bijvoorbeeld broodje-aapverhalen. Hoe kan men het beste nagaan of iets klopt of niet? (Als ik iets niet vertrouw, zoek ik het eerst op in andere kranten. En als dan iets van 3 bronnen hetzelfde zeggen, denk ik dat het betrouwbaar is, maar wat zouden jullie doen)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh ja, en waar ik me ook zo aan kon ergeren is die misleiding. Dit is maar een voorbeeld hé: ze hebben het dan over een Marokkaan, maar later blijkt dat ie geboren en opgegroeid is in Nederland! Ik denk dat je discriminatie daarmee extra in de hand werkt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Noepetote Wij hebben geen idee waar je het over hebt hoor!!!! Misschien lezen wij andere kranten???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou om nog een voorbeeldje te geven Momopoyolo, dat verhaal over die poema stond toch ook in alle kranten? Terwijl ook niemand dat geloofde, en het ook niet waar bleek te zijn. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al is de kwaliteitskrant no zo snel,
de waarheid achterhaalt hem wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het programma rambam heeft de media getest. Daarin blijkt dat ze klakkeloos zomaar berichten aannemen zonder de bron te checken ook op tv.
http://tvblik.nl/rambam/5-maart-2012
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lees een kwaliteitskrant. En dan bedoel ik NIET de Telegraaf of het AD. Dan krijg je meteen ook een iets optimistischer beeld van de wereld.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Voor de gehele informatie van een onderwerp kun je beter meerdere kranten lezen. Want bijna elke krant heeft een stroming waar die vandaan komt. Om verschillende kranten te lezen kom je het beste achter de waarheid denk ik zo.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Opzoeken of het bericht ook op sites zoals nu.nl kijken of nos.nl.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is lastig want soms nemen kranten iets over uit een (nep) persbericht wat andere kranten of nieuwssites ook overnemen. Dan heb je weinig aan 3 van die bronnen.

Vaak heeft de krant zelf een bronvermelding (bij een onderzoek bijvoorbeeld) en dan kun je dat nalezen en bekijken of ze wel goed de conclusie hebben opgeschreven.

Over het algemeen moet je er van uit gaan dat een goede krant (ik laat even in het midden welke kranten dat zijn) in Nederland over het algemeen wel goed zit maar soms moet je zelf je gezonde verstand gebruiken en soms kun je volstaan met inderdaad zoeken naar andere bronnen die niet van dezelfde 'bron' komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste zou ik altijd een kwaliteitskrant proberen te lezen. Je kunt via krantenwebsites ook nagaan of het bericht wat je gelezen hebt, in orde is. Je kunt ook kijken of je bij de krant veel negatieve reacties op het geschreven stuk van zogenaamde schrijvende lezers kunt ontdekken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing