Het is een beroepsnaam: de pluimenverkoper of de kippenplukker.
Er bestaan veel varianten van: Pluim, Pluijm, Pluym(en), Pluimen, Pluem, Plum, Plume(s), Plumen, Ploem(m)en, Plom, Ploum(en).
Het is denk ik alleen door de stamboom uit te pluizen te achterhalen waar de naam vandaan komt. Want hij komt voor in Zuid-Holland, Zuid-Limburg, België, Frankrijk, Duitsland, Italië, Zwitserland en Polen.
Amadea