Heeft het beroep tandartsassistente een titelbescherming net zoals het beroep doktersassistente heeft?

Je mag alleen als doktersassistente werken als je ook daadwerkelijk een diploma beschikt. Geldt dit ook voor tandartsassistente?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K

Het beste antwoord

Nee, tandartsassistente is geen beschermd beroep. En dat is ook helemaal niet nodig. Als jij morgen een bord aan je deur timmert met "Miep Jansen, tandartsassistente" is er geen enkel probleem. Want veel klandizie zul je niet krijgen. Er zijn weinig mensen op zoek naar een tandartsassistente. Zodra er op dat bord staat "Miep Jansen, verloskundige" heb je een probleem, want dat mag niet.

Je stelt dat doktersassistente wel op de een of andere manier beschermd zou zijn, maar dat is ook niet zo. Wèl is het zo, dat bijna alle tandartsen en huisartsen graag een gediplomeerd assistente willen. Notaris, advocaat, dierenarts, tandarts etc, zijn wèl beschermde beroepen, en als je je als zodanig gaat uitgeven krijg je wel problemen. De "echte" dokters zullen dus zorgen dat ze gediplomeerd personeel hebben, omdat ze anders niets aan zo'n assistente hebben.

Het is zelfs mogelijk, dat b.v. in een grote praktijk een "tandartsassistente" werkt die niet gediplomeerd is. Maar in dat geval zal de betreffende tandarts ervoor zorgen, dat de werkzaamheden van zo iemand worden beperkt tot b.v. het aannemen van de telefoon en het maken van afspraken. Voor het echte assistentenwerk in de behandelkamer en het telefonisch adviseren en beoordelen of een patient langs moet komen of niet, zal hij zorgen voor gediplomeerd personeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke bedankt! Bij mij op school werd er verteld dat doktersassistente wel titelbeschermend was en tandartsassistente niet, vandaar dat ik het niet snapte. En op school wisten de docenten ook niet waarom dat zo was. Maar bedankt voor je antwoord nu is het mij duidelijk!