Hebben dieren ook portretrecht?

Misschien een rare vraag, maar ik vraag het me toch af...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
deze vraag naar aanleiding van het *schilderij* van Rugdopey?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Muts: Neen, Maar het had heel goed gekund :)
@ macaidwin: Dank je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak komen zomaar ineens vragen in me op en dit was er een van...

Het beste antwoord

lijkt in eerste instantie een rare vraag inderdaad.

Dieren niet, maar wellicht de eigenaren van dieren wel... Maar of dat dan portretrecht is?

Toegevoegd na 2 minuten:
snelle blik op wiki zegt al dat het alleen over afgebeelde personen gaat. Dieren hebben dus geen portretrecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De baas van een dier kan zeker reageren als zijn hond/paard/duif enz. wordt vastgelegd zonder dat daar afspraken over zijn gemaakt.
En dan is er wel sprake van portretrecht als de eigenaar daar een punt van wil maken.
Ik maakte het als fotograaf al meerdere malen mee, dat bijvoorbeeld de eigenaar van een paard en hond niet wilde dat de foto's van hun dier "zomaar" gebruikt werden.
En uiteraard volkomen terecht van hen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Dieren hebben n.l. geen wetboeken en geen advocaten en rechters.
De mensheid meent dat wij de dieren kunnen beheersen en alles ermee kunnen doen wat wij willen.

Moreel hebben dieren wel rechten. Zij bestaan, dus hebben ze ook rechten. Wij kennen de dieren geen rechten toe, en al zeker geen portretrechten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dieren zijn zaken (net als huizen, stoelen, auto's en aardappelen). portretrecht is een recht van personen, dus niet voor dieren.