Waar komt het woord plafond vandaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van het 'uit je dak gaan', of ;van pijn tegen het 'plafond' aanspringen. het klinkt als 'klabong' maar vrij vertaald is het gaanderweg 'plafond' geworden. (heb ff geen link van deze info, sorry)
niko
12 jaar geleden
van boven?

Antwoorden (1)

Ontleend aan Frans plafond, eerder platfons ‘horizontaal vlak onder de verdiepingsvloer of het dak’
gevormd uit plat ‘vlak’, en fond ‘grond’.

Het woord werd oorspronkelijk ook naar de uitspraak gespeld als plafon (vergelijk ook het verkleinwoord plafonnetje), met nevenvormen platfon en blaf(f)on
AlphaLimaSierra