Hoe kun je iemand met een donkere huidskleur aanduiden, zonder beledigend te zijn en zonder overdreven politiek correct over te komen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Anders getint.

kleurling?

een nieuwe nederlander

Door "zwarte" of "gekleurde" man op een rustige en ontspanne wijze te zeggen. op een manier waarop je er geen enkele toon aan geeft die beledigend kan zijn. Alle mensen in mijn omgeving waar ik mee heb gesproken op zo'n wijze hadden er respect voor dat ik niet moeilijk ging doen en het gewoon zei, en dan op een respectvolle wijze natuurlijk.

Gekleurde medemens

'Negroïde type' klinkt inderdaad te overdreven. Ik zou gewoon het woord 'neger/negerin' blijven gebruiken. Zie onderstaand filmpje. Ik ben het eens met Carlin: it's the context that matters. En als iemand er toch aanstoot aan neemt dan zeg je gewoon: 'Dus begrijp ik het goed dat u het een belediging vindt om iemand zwartgekleurd te noemen?' Dat zou moeten werken.

Bronnen:
http://www.youtube.com/watch?v=JZCS5I80X-8

Afro-Nederlanders.

Iemand met een andere culturele achtergrond. Maar misschien is dat ook wel overdreven politiek correct. Anders gewoon neger/negerin, je kunt wel allemaal verschillende woorden gaan verzinnen, maar uiteindelijk zal iedereen wel weten dat je het niet beledigend bedoelt.

Gewoon aanduiden met waar diegene vandaan komt, bijv. Turks, Nigeriaans, Somalisch etc. Het is soms moeilijk te herkennen, maar daar kun je jezelf wel in trainen.

Een man/vrouw met een donkere huidskleur. Iemand is nou eenmaal donker, getint of blank ( even simpel gezegd.. ) Ik snap niet waarom mensen het als beledigend ervaren als iemand hun huidskleur omschrijft. Ik ga toch ook niet irritant doen als iemand mij blank noemt. Aanstellerij is het. Donker gekleurde mensen die er een punt van maken dat ze donker zijn refereren vaak naar de tijd van slavernij, terwijl dat echt complete onzin is. die tijd is voorbij. Straks komen Joden nog in opstand omdat ik ze Joden noem, en komen ze aanzetten met de Tweede Wereldoorlog. Referentie naar speciale scheldwoorden zoals nikker en roetmop vind ik dan weer wel terecht om over te klagen, aangezien dat woorden zijn die gebruikt worden om bewust te kwetsen.

Zeg gewoon die/dat zwarte (jongen/meisje/man/vrouw).

Mede-lander?

Door er niet omzichtig omheen te draaien. Zeg gewoon waar het op staat. Ik ben van indonesische komaf. Dus gewoon bruin, met zwart haar. Iemand van negroide afkomst is dus gewoon een neger. Iemand met rood haar is gewoon iemand met rood haar. Juist door de benaming te voorkomen legt het de aandacht op (on)bedoeld rascisme.

een negroide man of vrouw

Je geeft eigenlijk zelf al het antwoord: 'donker'. Je kunt gerust zeggen 'een donkere man' of 'een meisje met een donkere huid'. Dat is immers wat je aan wilt duiden, zonder een (negatief of positief) oordeel over huidskleur uit te spreken. Je kunt ook noemen waar ze vandaan komen, maar dat liefst alleen als je én zeker bent van de afkomst, én diegene daar werkelijk zelf vandaan komt. Mijn moeder maakte bijvoorbeeld een keer de fout om een vriendin met Molukse ouders 'Indonesisch' te noemen. In dit geval corrigeerde de vriendin in kwestie haar heel kalm met "ik ben niet Indonesisch, ik ben Nederlander', maar het was, zeker in die tijd, iets heel ongelukkigs om te zeggen. Het stomme is dat mijn moeder die fout maakte juist omdat ze politiek correct wilde zijn: ze wist dat 'Indisch' zeggen een faux pas was vanwege de geschiedenis van Nederlands Indië, oftewel de Nederlandse kolonisatie van het gebied dat nu Indonesië heet.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100