Waarom mochten mensen die in het Oostblok woonden eigenlijk niet naar het Westen gaan?

Ik begrijp niet waarom men in het communistisch Duitsland mensen doodschoot als ze naar het Westen wilden vluchten.

Toegevoegd na 1 uur:
zo raar ook dat de één werd doodgeschoten en de ander werd "uitgeburgerd" (bv. Bierman). Die mocht dan weer niet terug naar de DDR....

12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om de mensen te beschermen tegen het kapitalistische westen. Ik denk niet dat er veel mensen waren gebleven als ze mochten kiezen.
liveisgreat
12 jaar geleden
hahaha, beschermen, das een goeie. Maar allicht werd het effectief zo verkondigd...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je lacht om de term beschermen, maar zo gek is dat niet, hoor. Hoewel er vele nadelen aan communisme zitten, waren er velen die dachten dat het zo gek nog niet was. Luister maar eens naar De Muur van Klein orkest. Daarin worden voor- en nadelen van zowel Oost- als West Duitsland genoemd.
liveisgreat
12 jaar geleden
wel, die mening deel ik zeker : aan beiden zijn voor- en nadelen. dat heb ik bij mn reis naar Berlijn ook ondervonden. alleen vind ik "beschermen" erg cynisch. Ik geloof ook wel dat communisme wél kan werken maar dan een soort verlicht communisme (of zeg ik dan beter socialisme)? Niet dat ik een super linkse mens ben, maar zoals je zegt : aan beide systemen is er een voor en tegen. En wij hoorden in het Westen vooral het tegen. Ik herinner me nog toen we - toen ik nog jong was - in West Duitsland woonden, dat er daar films getoond werden over zogezegde Russische gezinnen. Die mannen werden afgeschilderd als beesten, die hun vrouw verkrachten terwijl ze aan het wassen was e.d. En die vrouw krijsen "neenee, niet nog een kind, we hebben al honger". Puur propaganda dacht ik na Berlijn. Maar hoe dan ook : doodschieten is toch ook wel erg drastisch. Dan kan je als staatshoofd toch niet aan je landgenoten verkopen dat er alles koek en ei is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doodschieten gaat inderdaad erg ver. Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
N.a.v. de uitbreiding van je vraag: Biermann was een artiest, en het was dus een afweging van het DDR regime. Hij zong ophitsende teksten, en als hij die liedjes in het westen zong was dat minder gevaarlijk dan wanneer hij ze in Oost-Duitsland zong. Ze waren hem dus liever kwijt. (de zgn. Ausbürgerung) En erg belangrijk voor de economie is een liedjeszanger ook weer niet. ;-)

Het beste antwoord

De DDR streefde naar een heilstaat. De machthebbers gingen uit van de gedachte, dat persoonlijke meningen en initiatieven altijd ondergeschikt waren aan dat collectieve streven. Het ging dus om het collectief en niet om het individu. Zo lang alles maar centraal geregeld zou worden, en de burgers dat klakkeloos over zouden nemen, dan zou die heilstaat vanzelf ontstaan. De staat vertelde wat goed voor je was, en daar hoefde je zelf niet over na te denken.

In de praktijk hield dat in, dat niet de bakker op de hoek bepaalde hoeveel broodjes hij iedere dag bakte, maar dat dat door de staat werd bepaald. Hetzelfde gold voor de productie van auto's. De wachtlijsten voor de Trabantjes waren enorm; het duurde soms wel 10 jaar voor je zo'n ding kon kopen. En ook bepaalde de staat wat je mocht zien, lezen, en hoe je moest denken. Dacht of zei je wat anders dan wat was toegestaan, dan was je direct verdacht. De Stasi was er maar druk mee, en zelfs de ene helft van de DDR bevolking bespioneerde de andere helft.

Als een overheid besluit te gaan schieten op mensen die weg willen, dan zit je in een onomkeerbare cirkel. Want dan willen mensen juist weg, omdat in een land waar op eigen burgers wordt geschoten, er iets niet deugt.

De belangrijkste reden voor zulke extreme represailles is geweest, dat mensen die naar het westen wilden vluchten, juist de mensen waren die de DDR zo hard nodig had, om de economie nog een beetje in stand te houden. Jongeren, hoogopgeleiden, creatievelingen en mensen die vooruit wilden komen. Zonder die streng bewaakte grenzen en het Schiessbefehl zou de DDR volledig leeggelopen zijn, en zouden ze het nooit tot 1989 volgehouden hebben om als zelfstandig land te bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor je mooie antwoord. Eigen kennis of opgezocht?
liveisgreat
12 jaar geleden
aha, zeer interessant!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel Stellalala.
Bij wijze van uitzondering eigen kennis. Ik weet niet zoveel, maar de geschiedenis van de beide Duitslanden van 1945 tot 1989 boeit me nogal. Dus veel docu's over gezien en er veel over gelezen.

Andere antwoorden (1)

men vreesde een massale uittocht naar het westen. dit wilde men voorkomen, door op vluchten zware straffen te zetten.
AlphaLimaSierra