mag ik ander (onbezoldigd) werk doen dan mijn gewone werk tijdens een periode van ziekteverlof?

Ik ben ziek geschreven voor mijn werk. Nu moet ik binnenkort iemand helpen, en dat is op een plaats waar er wel eens iemand van mijn werk passeert.
Punt is, dat de persoon in kwestie al het zware werk zal doen zoals heffen en dergelijke, en ik het werk kan verdelen over meerdere dagen (dus enkele uurtjes per dag) en ook vrij ben om zoveel als ik wil te pauzeren. Er komt ook een vriendin helpen.
Maar stel dat men mij er ziet... kan ik hierdoor problemen krijgen? Het gaat niet over een betaald werk, noch iets wat ik doe als zelfstandige of zo, gewoon een vriendendienst.
(ik woon in België)

Toegevoegd na 1 uur:
ik ben herstellende na een ingreep. het werk dat ik normaal doe is erg intensief.
het klusje dat ik als vriendendienst doe, is van een totaal andere orde. plus kan ik ook op elk moment rusten als ik wil, wat bij mijn werk niet mogelijk is.
het gaat dus om een totaal ander werk dan mijn gewone baan....

11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Ritsuka
11 jaar geleden
Volgens mij mag dit niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is wel erg afhankelijk waarvóór je ziek bent gemeld. Als je een kantoorbaan hebt, en zwaar overspannen thuis zit, wordt het vaak aangeraden voor jezelf wat "leuke" dingen te gaan doen. Dit kan dan ook een klusje zijn. Dat je arbeidsongeschikt bent voor je eigen werk, wil nog niet zeggen dat je geen ander werk kunt verrichten. Als jij in de bouw zit, en door een fysiek ongemak in de ziektewet loopt, is het niet verstandig een klusje in de bouw te gaan doen. Ook al doe je rustig aan en kan je je eigen tijd indelen, de buurtgenoot die dan toevallig voorbij loopt, weet dit niet, ziet wat hij ziet, en kan melding maken. Mijn advies is, dat indien je een arbo arts hebt, je met deze persoon even overlegd. Dit kan geen kwaad, en is puur voor je eigen bescherming.

Het beste antwoord

Nee dit mag niet! Indien jouw baas dit te weten komt, zal hij elke rechtszaak winnen om jou te ontslaan, mocht het zover komen. Ziek is ziek, en als je bij een ander kunt werken, ook al is het licht werk en zonder financiële beloning, dan zou je dit lichte werk ook bij jouw baas kunnen doen. Hij moet je namelijk weer laten integreren en passend werk aanbieden, als je langzaam weer op gang moet komen. Niet doen dus, als je baan je lief is, de verraders slapen niet!
amc
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
heel juist amc

Andere antwoorden (3)

In principe zal de werkgever er van uit gaan dat als je enkele uurtjes elders kan werken, je ook bij de werkgever kan werken. Het hangt er erg vanaf wat voor baan je hebt, en waarvoor je bent ziekgemeld.
Heb je een griep, dan dien je denk ik thuis of te bed te blijven. Ben je overspannen, dan is misschien in overleg nog wel iets te regelen.
Wees er erg voorzichtig mee, want of het betaald is of niet maakt in dit geval niet het verschil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja ziektewet is ziektewet... je staat wel mooi op de kijkert als er iemand van je werk voorbijkomt en jij staat daar wat handelingen te verrichten.

Mocht het voorkomen dan zou ik zeggen dat het al een hele oude afspraak was die stond en verder dat vertellen wat je in je vraag hebt gezet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
freekfluweel zo maar wat antwoorden slaat nergens op ziek is ziek en dan werk je niet ook niet al is het een oude afspraak. De werkgever betaald je loon tijdens je ziekteverlof. Dat doet hij niet als je wel ergens anders kan werken en niet bij hem.
"Nu moet ik binnenkort iemand helpen..." Moet? Hoezo "Moet" je bent toch ziek (=arbeidsongeschikt)? Er valt dan niet veel te moeten.

Alles wat jij doet dat je herstelproces kan beinvloeden kan je in problemen brengen. Overleg daarom met je (bedrijfs)arts in hoeverre dit werk toegestaan is en wat de gevolgen kunnen zijn.
(Vraag heel expliciet naar de mogelijke gevolgen, en accepteer geen vage of ontwijkende antwoorden!)