Kan je aangifte doen dat je bent opgelicht op Marktplaats voor 8 euro?

Ik heb iets gekocht voor 8 euro, overgemaakt en daarna nooit meer iets vernomen. Alweer een week geleden. Kan ik voor dit bedrag wel een melding maken/aangifte doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik zou nog een aantal maal contact proberen op te nemen. Een week is wel vrij kort... Bovendien hebben oplichters het vaak om grotere bedragen dan 8 euro.. Komt het niet, dan kunt u heel eenvoudig een melding doen bij de politie via https://www.mijnpolitie.nl/if.shtml . Verwacht niet dat dit direct een vol opsporingsonderzoek gestart wordt. De politie is al overbelast en dan komt een zaak van 8 euro niet bovenaan op het prioriteitenlijstje. Mochten er meer meldingen komen dan kan uw melding wel meegenomen worden. Overigens is het feit oplichting heel lastig te bewijzen. Er moet (oa) aangetoond worden dat de verdachte de intentie had het geld te houden en het product niet te leveren. Zodra de verdachte bijvoorbeeld verklaard dat het met de post kwijtgeraakt moet zijn is het aan de politie om anders te bewijzen en dat is met een enkele melding heel lastig. Het kan ook goed zijn een civiele procedure op te starten. U kunt contact opnemen met een rechtswinkel of uw rechtsbijstand om te kijken of u via hun een zaak kunt starten om uw geld of uw product te halen. Deze civiele procedure staat helemaal los van een evt strafrechtelijke procedure zoals de politie doet.

Een week is niet zo lang, het kan nog goed komen. Maar anders zou ik het in ieder geval melden bij Marktplaats. Die kunnen de verkoper uitsluiten als hij vaker adverteert, en als ze meer klachten hebben over dezelfde verkoper kunnen ze de politie inschakelen.

Altijd aangifte doen!!! Teveel mensen laten dit versloffen en daardoor kunnen oplichters niet aangepakt worden. Je centen ben je zeer waarschijnlijk kwijt. Kijk ook eens op de site www.opgelichtopinternet.nl deze mensen verzamelen gegegevens om oplichters op te laten pakken. En dat lukt ook wel eens

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100