Kan je aangifte doen dat je bent opgelicht op Marktplaats voor 8 euro?

Ik heb iets gekocht voor 8 euro, overgemaakt en daarna nooit meer iets vernomen. Alweer een week geleden. Kan ik voor dit bedrag wel een melding maken/aangifte doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook een postprobleem zijn. Iemand doet echt niet zoveel moeite voor 8 euro!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maandag naar de bank gaan en kijken of je het bedrag nog terug kan boeken. geen spullen: geen 8 eurie. wie weet kan je het nog terugboeken op je rekening. (klachten kan je melden bij MP zelf. of het helpt betwijfel ik maar je geeft in ieder geval het signaal af dat 8 euro ook geen bedrag is waar je mensen voor kan n@@ien: hier krijgt de adverteerder een bericht van) even een mail sturen naar die lui (verkoper) met het bericht dat je je niet aan het lijntje laat houden en je een melding hebt gedaan bij MP.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan niet zomaar terugboeken, anders zou iedereen dat doen.
Ivana
12 jaar geleden
Dit kan veel oorzaken hebben. Niet meteen aan het ergste denken.
Laatst had ik ook een kleine bestelling en betaald. Duurde meer dan een week. De moeder die het zou versturen was door zieke kinderen aan huis gebonden en het was haar door het hoofd geschoten. Had ik begrip voor. Even mailen en het komt er vast aan. Beetje vertrouwen, het gaat echt niet zo vaak mis en voor 8 euro wil niemand een sticker van onbetrouwbaarheid opgeplakt krijgen. Dan gebruik je grotere bedragen.

Het beste antwoord

Ik zou nog een aantal maal contact proberen op te nemen. Een week is wel vrij kort... Bovendien hebben oplichters het vaak om grotere bedragen dan 8 euro..
Komt het niet, dan kunt u heel eenvoudig een melding doen bij de politie via https://www.mijnpolitie.nl/if.shtml .

Verwacht niet dat dit direct een vol opsporingsonderzoek gestart wordt. De politie is al overbelast en dan komt een zaak van 8 euro niet bovenaan op het prioriteitenlijstje. Mochten er meer meldingen komen dan kan uw melding wel meegenomen worden.

Overigens is het feit oplichting heel lastig te bewijzen. Er moet (oa) aangetoond worden dat de verdachte de intentie had het geld te houden en het product niet te leveren. Zodra de verdachte bijvoorbeeld verklaard dat het met de post kwijtgeraakt moet zijn is het aan de politie om anders te bewijzen en dat is met een enkele melding heel lastig.

Het kan ook goed zijn een civiele procedure op te starten. U kunt contact opnemen met een rechtswinkel of uw rechtsbijstand om te kijken of u via hun een zaak kunt starten om uw geld of uw product te halen. Deze civiele procedure staat helemaal los van een evt strafrechtelijke procedure zoals de politie doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het kan, maar de politie doet er helemaal niks aan, ik ben eens voor 200 euro opgelicht en toen hebben ze niet eens contact opgenomen.

er is een hele website van:
opgelichtopinternet.nl

die persoon had iets van 20 mensen opgelicht voor een bedrag van rond de 4000 euro maar ze hebben met niemand contact opgenomen, dus in de politie hoef je je vertrouwen niet te leggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een week is niet zo lang, het kan nog goed komen. Maar anders zou ik het in ieder geval melden bij Marktplaats. Die kunnen de verkoper uitsluiten als hij vaker adverteert, en als ze meer klachten hebben over dezelfde verkoper kunnen ze de politie inschakelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Altijd aangifte doen!!! Teveel mensen laten dit versloffen en daardoor kunnen oplichters niet aangepakt worden. Je centen ben je zeer waarschijnlijk kwijt.
Kijk ook eens op de site www.opgelichtopinternet.nl deze mensen verzamelen gegegevens om oplichters op te laten pakken. En dat lukt ook wel eens