Hoe komen we aan de afkorting sms?

Ik heb deze vraag al eens gesteld, maar heb er geen antwoord op gekregen.
Hoe komen we als Nederlanders aan de afkorting SMS dat staat voor Short Messages Service. Het lijkt een afkorting die we overgenomen hebben uit een Engelstalig land. Maar daar zeggen ze text message.
Ik snap wel waarom we een woord afkorten, maar waarom gebruiken we een engelstalig woord hiervoor???

De meeste Engelstalige woorden worden immers direct overgenomen uit Engelstalige landen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Er zijn twee mogelijkheden.
1. In de VS is de aanduiding SMS bedacht en die is aanvankelijk ook in de Engelstalige wereld gebruikt, maar daar verdrongen door het duidelijker "text message". (Net zoals bij ons "GSM" een tijdje heeft bestaan en toen "mobieltje" werd.) Bij ons is het toevallig SMS gebleven, hoewel "tekstbericht" prima had gekund. Het Amerikaanse woord is als het ware geëmigreerd.
2. Het is een Nederlandse vondst. We zijn in Nederland zo vertrouwd met het Engels dat we zelf Engelse woorden en uitdrukkingen maken - al zal een Brit of Amerikaan het niet altijd snappen. (Bijvoorbeeld: "oldtimer" voor een klassieke, oude auto. In het Engels is dat een "veteran car"; een "old timer" is daar een aanduiding voor een opa.) Het Engels is niet meer van hen alleen: Engels is een wereldwijde taal geworden en nu van iedereen.