Hoe komt het dat (veel) mensen de slechte dingen makkelijker onthouden dan de positieve dingen?

Het valt me op dat heel veel mensen direct weten waar je het over hebt als je zegt.. 11 september. maar heb je het over een verjaardag, dat mensen eerst op een kalender moeten kijken wanneer die ook al weer eens is.

Toegevoegd na 20 minuten:
of maak er van ipv een verjaardag. een geboorte van een baby. prinses Amalia bijvoorbeeld. er zullen weinig mensen zijn (in ieder geval minder mensen.. dan bij 9/11) die dat nog precies goed weten op welke datum dat was.
maar mensen onthouden wel dat Lady Diana is omgekomen bij een ongeluk in een tunnel

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (9)

Omdat nare dingen vaak veel dieper inpakt op iemand gedrag maakt.
kijk maar over het algemeen in je leven zal de nadere dingen die mee maakt veel vaker onthouden men praat er ook langer over vandaar .
Het beter in je geheugen wordt opgeslagen.
en zulke groter dingen als 11 sep dit wordt ook wel meer aan gestuurt door de media .
Daar door komt nog meer een soort groep collectief en wordt men onbewust gestuurt om je er aan te denken .
hoplijk heb hier iets aan goeie vraag s6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je neemt bij je vraag aan dat het waar is, en vraagt waarom dat zo is. Persoonlijk geloof ik niet eens dat het waar is.
Jouw vergelijking met 9-11 en een verjaardag klopt niet, omdat een verjaardag minder positief is dan 9-11 slecht was.
De enige manier om je stelling te testen, is door eerst hit te zoeken hoe je positief en negatief met elkaar kan vergelijken ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nare dingen worden makkelijker herdacht (of einde van de oorlog na, die wordt wel herdacht.
Maar misschien wordt 9-11 ook wel extra herdacht om ons niet te laten vergeten dat extremisme wel heel erg slecht is.
Tsjernobyl wordt ook herdacht.
De mijnramp in Chili van vorig jaar augustus is helemaal niet meer ter sprake gekomen
12 jaar geleden
Het brein stelt prioriteiten. Dingen die voor jou heel erg belangrijk zijn, onthoud je beter. Daarom zullen sommigen juist wèl de verjaardag van Amalia herinneren!

Over het algemeen heeft zo'n grote aanslag als 9/11 veel meer impact dan de geboorte van de prinses, dus dat is waarschijnlijk waarom de meeste mensen dat beter weten dan de geboorte van Amalia. Daar komt overigens bij dat 9/11 ook altijd wordt aangeduid met '9/11', misschien zouden veel mensen ook niet meer de precieze datum er van weten als het niet steeds zo genoemd werd.

Het is voor iedereen verschillend wat hij/zij onthoudt. Sommige mensen leren een lijst Franse woordjes, doen een toets en zijn de woorden 5 minuten later weer vergeten, terwijl ze alle feitjes uit de roddelbladen precies weten en zo alle 'belangrijke' showbizzdata kunnen opnoemen!

Als je iets leuk vindt of iets raakt je, onthoud je het beter!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ongeluk met tientallen, honderen of duizenden doden en/of gewonden, heeft meer impact op de mensheid (er zijn immers ook meer nabestaanden) en het is een soort breuk op ons mensen als samenleving..meer impact dan de geboorte van een klein prinsesje waar wij niets beter of slechter van worden..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies het soort antwoord wat ik ook in gedachten had!
De impact( gevolgen) van 9-11 zijn enorm,maken indruk in de hele wereld,de geboorte van een prinsesje,tja.. leuk voor de ouders hoor.Niet meer en niet minder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:D Jep!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had je al een plusje gegeven trouwens!;-)
Zoals al een aantal mensen hiervoor hebben aangegeven klopt je stelling niet.

Bij standaard dingen om te onthouden is de amygdala niet betrokken, die verwerkt de informatie pas als iets echt emotioneel jou raakt. De amygdala zorgt voor een koppeling tussen de informatie en jouw emoties, waardoor je dingen beter onthoudt. Als je bijvoorbeeld je teen een keer stoot (niet zo heel belangrijk of emotioneel, maar wel negatief), dan blijft je daar weinig van bij. Maar als je dochtertje wordt geboren of je hebt je trouwdag dan weet je alles nog tot in detail, omdat daar emoties bij betrokken zijn geweest. Ik heb expres even een voorbeeld gegeven dat tegenovergesteld is aan jouw stelling. Natuurlijk klopt het ook dat een verjaardag van een random vriend niet zo goed blijft hangen als 11 september, want 11 september was een grote shock voor de hele wereld en er waren dus heel veel emoties bij betrokken. Plus bij 11 september heb je ook nog eens dat het natuurlijk veel in het nieuws wordt herhaald en door herhaling herinner je dingen óók beter.
Het ligt er dus maar net aan hoe emotioneel je betrokken bent bij iets hoe goed je het onthoudt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat we over het algemeen emotionele gebeurtenissen beter onthouden dan niet- emotionele gebeurtenissen. Bij negatieve dingen (zoals 9/11) waren zoveel emoties betrokken dat vrijwel niemand dat ooit zal vergeten. Ook als je persoonlijk betrokken bent bij een ongeval, overlijden, of een of andere ramp zal je dat nooit meer vergeten. Positieve gebeurtenissen hakken er meestal niet zo in, die vergeet je vaak makkelijker.
Maar soms wordt informatie ook opgeslagen als het een bepaalde betekenis voor ons heeft: als we het met iets anders kunnen associëren. Dan kunnen we dat ook makkelijker onthouden en dat kan dan negatief, maar ook positief zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het schokte je wereld beeld , dat zet even de tijd stil ,alles was bij de meeste mensen althans ,gefocust op die situatie ,men vergat de probleempjes Vd zaak of de buurt .enz ja dat ji nu nu zuurstof inademt ben je straks al vergeten ,terwijl dat eigenlijk belangrijker is ,voor jou persoonlijk . Veel goede dingen neem je aan ,zonder dat je het merkt ,liefde vriendschap ,gezondheid ,je denkt dat dat normaal is .je waardeert het niet !ziet niet in dat het belangrijk is tot ?? Ja kom je uit het zieken huis met goed nieuws ,of de staatsloterij heeft je gebeld ,of je leuke vakantie ,dat zou ook jou wel goed bij blijven ,en jaren later dat nog kunnen oproepen .ja het gevaar zit diep in ons ,dat heeft in de natuur ook een nut !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het brein is zo ,laten we zeggen,ontworpen om extreme,ongewone of juist hele leuke dingen die afwijken van het dagelijkse patroon te onthouden.
Het brein werkt selectief en kan niet alles even goed onthouden,dan zou je overlopen.Wat en hoe je dingen in je brein opslaat is voor iedereen anders,het ligt aan persoonlijke interesses,opvoeding,intelligentie enz enz.
Het voorbeeld wat jij aan haalt van 9-11 word door onder andere de media ook erg levend gehouden,net als bijv de 1e en 2e wereldoorlog,dat is geschiedenis en hoort eigenlijk ook bij opvoeding.Dergelijke dingen mogen niet vergeten worden.