Hoeveel heeft de JSF ons als belastingbetaler tot op heden gekost?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eigenlijk te veel

Het beste antwoord

Recentelijk (16.1.2012) heb ik het onderstaande stuk in het Algemeen Dagblad gelezen. Hieruit blijkt dat het totale JSF project ons, de betalingbetaler, 7,6 MILJARD EURO gaat kosten. Werkelijk een ongelooflijk bedrag ! Helemaal onderaan geef ik het antwoord op uw bovenstaande vraag.

De aanschafkosten voor één toestel van de JSF komen vooralsnog uit op 59,7 miljoen euro. Verder kost het per jaar 3,9 miljoen euro om één toestel te gebruiken en te onderhouden. De geschatte levensduur van het nieuwe Amerikaanse gevechtsvliegtuig is dertig jaar. Dat valt op te maken uit de antwoorden op schriftelijke vragen die minister Hans Hillen (Defensie) vrijdag naar de Tweede Kamer stuurde. Defensie wil dat Nederland 85 JSF-toestellen koopt als opvolger van de F-16. Een besluit daarover wordt overgelaten aan het volgende kabinet. Wel wil het kabinet-Rutte twee testtoestellen kopen. Het is de eerste keer dat de Kamer een omrekening krijgt voor alle kosten per toestel. Onlangs maakte Hillen al bekend dat het hele JSF-project 1,4 miljard euro duurder wordt dan de 6,2 miljard waarvan tot voor kort werd uitgegaan.

ANTWOORD : U wil graag weten hoeveel geld Nederland tot en met heden aan het JSF project heeft uitgegeven. Dit is een bedrag ad 800 MILJOEN EURO. De bronnen zijn na te lezen op de website www.jsfnieuws.nl