mag een advocaat relatiegeschenken aannemen van clientèle ?

Wanneer een advocaat voor zijn cliënt een zaak tot bevredigend gevolg heeft afgehandeld en zijn honorarium heeft ontvangen en dus tussen advocaat en cliënt geen belang meer bestaat, mag de cliënt zijn advocaat dan een relatiegeschenk geven ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.4K

Antwoorden (2)

Ja, maar wel in beperkte mate. Als er een Ferrari wordt geschonken, dan komt de Fiscus (en Politie) toch wel even langs!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan geef ik hem wel een ferrari sleutelhanger :-)
Dat mag volgens de gedragsregels waar advocaten aan zijn onderworpen. Een advocaat kan niet worden omgekocht door zijn eigen client omdat hij betaald wordt door de client om zijn of haar zaak zo goed mogelijk te behartigen. Wanneer een advocaat tijdens de behandeling van een zaak geschenken aanneemt kan hierdoor een verkeerd verwachtingspatroon bij client ontstaan of maakt de advocaat zelfs chantabel, denk aan hoerenbezoek of iets dergelijks. Om deze reden is het niet verstandig en indien de advocaat chantabel is geworden zelfs laakbaar, tuchtrechterlijk gezien, om iets aan te nemen. Achteraf is er geen bezwaar en kan eventueel wel belasting moeten worden betaald...