Hoe is het fenomeen "marsmannetje" ontstaan?

Iedereen weet wat marsmannetjes zijn en dat ze hoogstwaarschijnlijk niet bestaan. Toch vraag ik me af hoe we überhaupt op het idee "marsmannetje" zijn gekomen. Zeemeerminnen waren vermoedelijk "gezien" door zeelui die moe/ziek/dronken waren en eigenlijk een zeehond zagen. Reuzen waarschijnlijk omdat ze vroeger grote botten hebben gevonden en ze niet konden plaatsen bij een dinosauriër.
Maar wat zit er achter het marsmannetje?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoogswaarschijnlijk niet bestaan? Hoogstwaarschijnlijk WEL bestaan bedoel je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het dan over "aliens".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is nooit bewezen, dat bedoel ik meer.
En op zich zou iets waarheid kunnen zijn tot het tegendeel is bewezen.

Antwoorden (4)

Mars is een bekende planeet door de marsmannetjes deze mannetjes zijn ontstaan toen rond 1896 de beroemde astronoom Percival Lowel (een astronoom is iemand die de ruimte bestudeert) hij zag door zijn telescoop kanalen en in een kanaal is water en waar water is leven en die kanalen zijn ook niet zelf gegraven. Toen in de jaren 30 dat is een eeuw geleden een verhaal op de radio dat ging over de landing van de mars mannetjes op de aarde en toen dacht iedereen dat er leven op mars was. En dat van die kanalen was nog niet eens zo raar want op de foto (linksboven) je ziet toch duidelijk een paar kanalen lopen. Sommige mensen danken dat er vroeger water door de kanalen stroomt en waar water is ook leven.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij doelt de vraagstelster op het bekende marsmannetje, niet op de vraag of er leven op mars is. Je weet wel, het grijze mannetje met de grote zwarte ogen? De vraag is waar dat beeld ontstaan is.
Als klein kind kan ik mij herinneren dat het verhaal over Marsmannetje uit Amerikaanse Science Fiction boeken en boekjes afkomstig was.

Wikipedia zegt hierover : Vanwege de vele SF-verhalen waarin wezens van Mars de aarde bezoeken, werd het 'marsmannetje' in de popcultuur van de 20e eeuw de archetypische voorstelling van buitenaards leven. De door marsmannen (of hun slaven) gegraven Kanalen van Mars - een optische illusie - zijn tot sciencefictioncliché geworden.

Na de maan werd ook mars verkend en toen wist men zeker dat mars niet bewoond was / is. Daarna heeft het begrip marsmannetje aan belangrijkheid sterk ingeboet.

Leuke, goede vraag !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lange tijd werd gedacht dat op Mars net zoals op aarde levende wezens waren, wanneer de uitdrukking marsmannetje gekomen is kan niet duidelijk herleid worden, wel wanneer het fenomeen marsmannetje en invasie van uit de ruimte wereldnieuws waren.

Op 30 oktober 1938 werd er in Amerika een hoorspel uitgezonden dat geschreven was door H.G. Well, War of the worlds, dit hoorspel was zo realistisch dat de paniek toesloeg in de gehele Verenigde Staten, de marsmannetjes werden omschreven als rare groene mannetjes met vele armen.

Toegevoegd na 14 uur:
Overigens lopen in Veghel (Noord- Brabant) vele marsmannetjes en vrouwtjes rond, vele in witte overallen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staan nogal wat foute aannames in jouw vraagstelling.
Zeemeerminnen kwamen al in de Griekse Mythologie voor als begeleider van Poseidon en deze godheid had ook een zoon die een triton was. Er zijn ook afbeeldingen van. Dat wordt later weer gebruikt in andere verhalen.
Reuzen zijn mensen met een groeistoornis die abnormaal groot werden. Groot en sterk is macht en gevaarlijk. Fantasie is onbeperkt en in de tijd dat verhalen vertellen een van de weinige vormen van vermaak was.

Ook de telescoop bestaat al langere tijd en daarmee kon men op een gegeven moment het oppervlak van Mars bekijken. Toen begon een discussie de verhalen of er leven op Mars is. Het Marsmannetje is er in vele vormen. Er zijn mensen die beweren dat ze ontvoerd zijn door UFO's en als het om de marsmannetjes met de zwarte ogen gaat dan zijn dat tekeningen van die mensen.
Mars is in de Mythologie ook de planeet van de oorlog en dat zal ook wel onderdeel van de fantasie zijn geweest.

Ook is er een verhaal dat er een ruimteschip is neer gestort en daar zijn zelfs beelden van vastgelegd. Er zijn meerdere films over gemaakt.
Het Roswellincident en dat kan je misschien het beste even zelf nalezen.

Toegevoegd na 30 minuten:
Toevoeging: Ik ben op zoek naar een film. Daarin wordt het bericht dat het om een weerballon zou gaan ontmaskerd omdat het materiaal een zichzelf herstellend vermogen heeft. Die film is deels op historische feiten gebaseerd en bevat ook filmbeelden van de lichamen die in de Ufo's zijn gevonden. Die lijken wel op die mannetjes met die zwarte ogen. Of de beelden echt zijn daarover zijn ook weer discussies gevoerd.
Jules Verne is ook een bekende schrijver van SF die 100 jaar voordat het echt gebeurde een verhaal over een reis naar de maan schreef.

(O ja, en Hitler beet altijd in zijn tapijt als hij kwaad werd, maar dat was gewoon vertaalfout. Dat is wel een eigen leven gaan leiden als een broodje aap. Op wikipedia staat ook een aantal voorbeelden van Broodje aap verhelen en hoe de fantasie van mensen werkt.)

Toegevoegd na 41 minuten:
Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=emVT47BnPMk
http://www.youtube.com/watch?v=WON-E2pdpVU&feature=related