Heel simpel; Omdat het kan. Om een heel grote beeldbuis TV te maken werd deze niet alleen breder, maar ook heel diep.

Een LCD scherm is plat en kende tot voor kort wel technische beperkingen om grote schermen te maken tegen een redelijke prijs. Fabrikanten zijn echter steeds beter in staat om grotere schermen tegen lagere kosten te produceren.

Mensen willen die grote TV's omdat dit meer overeenkomt met een bioscoop beleving.

Maar kleine LCD's worden ook gemaakt en zijn net zo populair. Eigenlijk moet je vooral kijken naar de afstand waarop je kijkt. Op 3 meter afstand is een 42 inch scherm een lekkere maat. Op 2 meter afstand toch echt te groot.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een andere reden is de verhouding. Die is nu 16:9 bij breedbeeld of zelfs 21:9 voor het bioscoopbeeld. Deze breedtes passen beter bij hoe onze ogen kijken. Bij kleine 4:3 TV's is de verhouding t.o.v. het beeld dat we kunnen interpreteren eigenlijk niet helemaal correct. Bij een bioscoopbeeld is het beeld zo groot dat je de zijkant amper bewust ziet. Dat geeft een andere ervaring.

Door die platte verhoudingen wordt het beeld naar verhouding verticaal wel smal t.o.v. een 4:3 TV en is het prettiger om een wat groter formaat te nemen.

Toegevoegd na 7 minuten:
ALs laatste reden is de resolutie zelf ook veel hoger en worden meer programma's in deze hoge resolutie uitgezonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch nog een goed antwoord!
+

Andere antwoorden (3)

Zodat jij een nog grotere tv kan kopen dan je buurman, zodat hij weer een andere moet aanschaffen etc. Daar komt het een beetje op neer dat het bedrijf meer winst maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, zo is het helemaal, we zijn nooit tevreden, en kunnen het niet hebben dat iemand anders iets mooiers, snellers, beters heeft...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar ben ik het niet mee eens. Mensen willen grotere TV's vanwege de ervaring. In een biocoop kijkt een film ook lekkerder op een groot scherm. Daarnaast wordt het beeld ook steeds scherper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het is wél waarheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar ben ik het ook niet mee eens. fabrikanten gaan pas grotere tv's maken als ze zeker weten dat ze ook verkocht worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, tuurlijk wil iedereen een grote tv! Dan hebben ze weer iets mooiers en groters...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"idereen" is wel erg simplistisch gesteld. Mijn buren hebben allemaal een kleinere TV dan ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus jij hebt de grootste ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de telefoon kan je dat ook hoor. :O
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de telefoon kan je dat ook hoor. :O
om nog meer de belevenis te gaan voelen. Als het beeld groter is dan voelt het meer dat je op die lokatie bent die weergegeven wordt op de tv. Ook is er meer vraag naar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hebben de consumenten liever. Stel je eens voor: in een winkel kun je twee lolly soorten kopen, eentje is 3x3 en de ander is 6x6 welke zou je kopen? De meeste mensen zouden de lolly van 6x6 kopen. Dat is net zo met Tv's