Een aandeel is een waardepapier dat een aantal rechten met betrekking tot een vennootschap geeft. Alle aandeelhouders samen kunnen economisch gezien als eigenaren van de vennootschap worden beschouwd, hoewel ze dat strikt juridisch gezien niet zijn. Een aandeel geeft zeggenschap in de onderneming en men kan winstuitkeringen in de vorm van dividend ontvangen. Een aandeel kan verhandelbaar zijn op een effectenbeurs, maar dit is niet noodzakelijk. Het is ook het eigendomsbewijs van een klein stukje van een bedrijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aandeel: bewijsstuk dat door een vennootschap wordt uitgegeven ten bewijze dat de houder deelneemt in het maatschappelijk kapitaal van de onderneming. Aandelen mogen in Nederland niet beneden pari worden uitgegeven. Beroepsemittenten mogen evenwel, indien daarvoor een overeenkomst is gesloten, volstaan met aankoop voor ten minste 94% van de nominale waarde. Elk aandeel heeft een nominale waarde. Zijn alle aandelen van hetzelfde bedrag, dan heeft elke aandeelhouder één stem. Zijn er aandelen van verschillende bedragen, dan geeft een aandeel evenveel stemmen als het een veelvoud is van het kleinste aandeel.
fremar