waarom gebruikt men het woord bezuinigen steeds om meer te vragen voor hetzelfde, terwijl het betekent: minder uitgeven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Bezuinigen klinkt inderdaad alsof je minder uitgeeft. Dat klinkt beter dan te kiezen voor de waarheid als 'lastenverzwaring' of 'belastingverhoging'.

Overigens is bezuiniging in overheidsland ook al op zijn retour. Vaak wordt nu gesproken over 'ombuigingen' of 'alternatieve aanwending van middelen'.

De reden is steeds hetzelfde: het klinkt minder vervelend dan het is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat dat precies is wat het betekent : minder uitgeven.

Maar...als de overheid minder uitgeeft aan dingen waar je normaliter profijt van hebt, zijn die bezuinigingen dus niet direct in je voordeel. Als je wat eerst gratis was, ineens moet gaan betalen, doet dat altijd zeer.

Vergelijk het maar met een gezinssituatie : als de ouders drastisch gaan bezuinigen, hebben de kinderen ineens minder te snoepen, minder kleren, minder kadootjes, minder uitstapjes, minder zakgeld.....

Die zullen het dus niet leuk vinden, al komt het uiteindelijk ten goede aan het gezin. Waar ze uiteindelijk pas echt in de problemen zouden komen als pa en ma er gewoon nog maar een paar leninkjes tegenaan zouden gooien en doen alsof er niks aan de hand was.

En zo gedraagt de Nederlandse burger zich eerlijk gezegd hier en daar ook wel een beetje : als verwende kinderen die niet goed snappen waarom pappie en mammie moeten bezuinigen nu er ineens veel minder geld het huishouden inrolt, terwijl zij toch ' recht' hebben op alle luxe die ze jarenlang on de schoot is geworpen.

Toegevoegd na 2 minuten:
" Ombuigen" , waar tegenwoordig meer de voorkeur naar uitgaat, is overigens iets heel anders. Dan wordt het geld nog wel uitgegeven, maar aan andere dingen of op een andere manier. Om weer met de gezinssituatie te vergelijken : dan doen we de auto weg, zodat we wellicht nog een keer op vakantie kunnen. Of : we gaan dit jaar niet op vakantie, zodat we de badkamer kunnen verbouwen. Dan bezuinig je ook op het een, om het te kunnen uitgeven aan iets dat dringender financiering behoeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi uitgelegd Marleen, en een goed te begrijpen vergelijking met de gezinssituatie.