Hoe moet ik als 'buitenlander' aan een geboorteakte komen?

Hallo,

Ik woon sinds 1994 in Nederland en heb een Nederlands paspoort. Hier staat ook op dat ik geboren ben in 'Bagdad'. Mijn Nederlandse vriend en ik hebben besloten om te trouwen maar gek genoeg geeft de gemeente aan waar wij wonen, (Schiedam) dat ik een geboorteakte nodig heb uit mijn land. Ik heb contact opgenomen met de ambassade van Irak in Den Haag en die geven aan dat ik die zelf moet gaan halen in Irak! Ik ben nog nooit in Irak geweest en heb ook geen contact met familie die daar woont. Ik ben echt verbaast want voor mijn gevoel ben ik gewoon een Nederlander. Met andere woorden, wij kunnen nooit trouwen omdat ik geen geboorteakte heb. Hoe kan dit zomaar? En hoezo geeft de ambassade doodleuk aan dat ik gewoon even naar Irak moet om een geboorteakte op te halen? Ik weet in godsnaam niet hoe ik daar moet komen. Ik ken de taal nog niet eens. Weet iemand hoe wij dit kunnen oplossen? Ik hoor het graag, bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

In principe is het antwoord van de ambassade van Irak wel juist. In het geval van Irak is het echter heel problematisch. Het is te proberen door middel van een brief aan de gemeente Bagdad. Die brief zou dan bij voorkeur in het Irakees vertaald moeten worden. Als U iemand kent die de taal beheerst is het nuttig om te uit te zoeken of de autoriteiten in Bagdad een website hebben waarop informatie staat over hoe dit soort aktes wordt verstrekt. Ook in het middenoosten komt het bij grotere steden voor dat men redelijke websites heeft. Wellicht kunnen ouders of familieleden nog behulpzaam zijn bij het antwoord op de vraag waar exact de geboorte aangifte is gedaan. U kunt ook pogen of Z.M. Ambassade in Bagdad, dan wel de ons consulaat aldaar bereid is het stuk op te vragen en direct te legaliseren. In principe is dat ophalen niet hun taak, maar soms is dat wel te regelen.
Als niets lukt voorziet de wet in een procedure bij de rechtbank tot vaststelling van een geboorte akte. De rechtbank moet dat vaststellen dat, waar, wanneer en uit wie iemand geboren is. Als er helemaal geen schriftelijke bewijs is zijn hiervoor verklaringen van familieleden nodig. Afschriften van papieren die indertijd bij een naturalisatie gebruikt zijn kunnen ook heel nuttig zijn.