Antwoord op bezwaarschrift van gemeente pas na 3,5 jaar, mag dat?

Kan het zijn dat een gemeente pas na 3,5 jaar een bezwaarschrift (wat betreft terugbetaling BBZ) beantwoort, afwijst én alsnog een maandelijkse terugbetaling eist?

Toegevoegd na 3 minuten:
Kan het zijn dat een gemeente pas na 3,5 jaar een bezwaarschrift (wat betreft terugbetaling BBZ) beantwoordt, afwijst én alsnog een maandelijkse terugbetaling eist?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
ronron1212
10 jaar geleden
Het is niet netjes zolang te doen over een bezwaar maar het kan en mag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben je gestopt met betalen terwijl de procedure nog liep? Volgens mij is dat sowieso nooit de bedoeling. Je betaalt, dient een bezwaarschrift in, blijft betalen, je krijgt gelijk: je wordt terugbetaalt met terugwerkende kracht ; je krijgt geen gelijk: er is niks aan de hand, volgende maand betaal je weer en zo mogelijk ga je verder met procederen. 3,5 jaar is natuurlijk wel erg lang. @ronron, waar ligt dan de grens, ik neem aan dat er ergens een grens moet zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor de WOZ is het bijvoorbeeld een jaar (+4 weken). Het lijkt me stug dat voor BBZ het dan opeens 5 jaar is. https://www.gratisinbezwaar.nl/woz-en-informatie-hoe-lang-mag-de-gemeente-over-de-behandeling-van-een-bezwaarschrift-doen- Vrager had dan zelf ook actie moeten ondernemen en verder moeten gaan procederen en niet 3 jaar af moeten wachten. Maar ja dat zijn ook van die dingen. Ik zou na een jaar wel zenuwachtig worden, dat is opeen 12x een bedrag wat je dan moet gaan betalen als ze niet akkoord gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In samenspraak met de gemeente ben ik gestopt met aflossen van 270 euro per maand, gezien mijn inkomen van 1000 euro per maand. Foute berekening van de gemeente. Dat erkende ze pas na 6 maanden terugbetalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geloof dat een reactie op bezwaar binnen 6 of 10 weken moet. Weet ik niet zeker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb zelf een aantal malen een toelichtingsbrief geschreven op mijn bezwaarschrift en herhaaldelijk gevraagd of ik met iemand een gesprek aan kon gaan. Dat bleek nooit te kunnen. Na een half jaar ben ik gestopt met communiceren. Helaas wist ik toen niet dat ik de gemeente in gebreken kon stellen. Daar ben ik nu pas achter gekomen.

Antwoorden (3)

Een normale termijn voor de beantwoording van een brief is 30 werkdagen, dus zes weken. Een reactietermijn van 3,5 jaar is zeer uitzonderlijk en waarschijnlijk niet volgens de regels.

Als het bezwaarschrift deel uitmaakt van een enorme hoeveelheid bezwaarschriften (van verschillende personen en organisaties) over hetzelfde onderwerp, of wanneer er een jarenlange rechtszaak heeft gespeeld over het onderwerp, dan kan dat een reden zijn voor de late reactie van de gemeente.
Antoni
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb 3,5 jaar geleden één bezwaarschrift ingediend, omdat ik het niet eens ben met het bedrag van terugbetaling.
De gemeente liet gisteren in een brief weten het bezwaarschrift kwijt te zijn en gaat dan ook niet inhoudelijk in op mijn bezwaar. Ze beamen wel dat het 3,5 jaar geleden is ingediend.
Er werken steeds andere mensen bij de gemeente voor wat betreft de bbz en sommige medewerkers hebben zich niet aan bepaalde regels gehouden. Mijn dossier is steeds overgedragen aan andere medewerkers.
Kan het zijn dat na 3,5 jaar een bedrag wordt teruggevorderd waar ik het niet mee eens ben (vandaar mijn bezwaarschrift) waar inhoudelijk niet op gereageerd is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En waarom zet je dat niet gelijk in je vraag, dit is opeens een heel ander verhaal....
Antoni
10 jaar geleden
Wat je precies moet doen en kan doen, weet ik helaas niet. Ik kan je wel aanraden advies in te winnen bij het Juridisch Loket. Dat is in de meeste grote steden te vinden: www.juridischloket.nl of bij een advocaat. Die kan je vinden via www.advocatenorde.nl.
Antoni
10 jaar geleden
Het lijkt mij verstandig, om in overleg met de gemeente (en eventueel een advocaat), het bezwaarschrift opnieuw in te dienen. De gemeente is het immers kwijtgeraakt. Vermeld in het bezwaarschrift dat de gemeente het originele bezwaarschrift is kwijtgeraakt en doe er de bewijzen daarvan (dus bijvoorbeeld een kopie van de laatste brief van de gemeente) bij. Als je zelf nog een kopie hebt van je originele bezwaarschrift, kan je dit er ook bij doen. Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry dat ik niet gelijk het hele verhaal heb verteld (Mr Tomaat).
Ik heb een aantal jaren geleden ervaren dat het nauwelijks mogelijk was een gesprek aan te gaan met medewerkers van de gemeente.
Ik hoopte dat 3,5 jaar lang over een bezwaarschrift doen, sowieso te lang zou zijn en ik niet het hele verhaal weer met de gemeente moet aangaan. Die dan vervolgens fouten maakt, niet reageert, niet telefonisch bereikbaar is, ect.
Dank allemaal voor jullie reacties. Morgen ga ik opnieuw een bezwaarschrift indienen en vragen of de gemeente binnen een termijn van bv 8 weken reageert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beroep aantekenen bij bestuursrechter, gemeente gaat gegarandeerd op zijn bek.
Het is niet hoe het hoort bij de gemeente. Het is echter nog niet verjaard.
De rechtsvordering tot betaling van een geldsom verjaart vijf jaren nadat de voorgeschreven betalingstermijn is verstreken. De gemeente kan deze termijn sluiten door opnieuw een aanmaning, een brief hierover of een schikking op te sturen. Dan begint de termijn van 5 jaren opnieuw. Dat hebben ze dus gedaan en nu kan je opnieuw een bezwaarschrift indienen. Vraag expliciet om binnen de vastgestelde termijn die hiervoor staat te reageren. Wrijf het ze er nog maar eens in, dat dit niet kan!

http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/XHTMLoutput/Actueel/Zeevang/114184.html
Op deze site vind je alle info hierover.
amc
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hartelijk dank voor jouw duidelijke antwoord en de link!
In de brief van de gemeente staat nergens dat ik bezwaar op hun besluit kan aantekenen, maar dat ga ik morgen wel doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bezwaar is niet meer mogelijk, beroep aantekenen bij bestuursrechter is de enigste weg die nog open staat.
amc
10 jaar geleden
Het was de fout van de gemeente. Zij zijn het bezwaarschrift kwijt geraakt. Ik zou alsnog de gemeente bellen en vragen of het alsnog ingediend kan worden. Eventueel dreigen met de bestuursrechter is daarbij een goede optie. Deze laatste zou ik dan wel inschakelen als de gemeente weigert er nog iets mee te doen.
amc
10 jaar geleden
Nog een goede optie en dat zou ik zeker doen;
Je kunt digitaal een beroepsschrift indienen. Op onderstaande site staat een formulier dat je kunt invullen. Hiermee kan je in beroep gaan tegen;
* een beslissing van een overheidsinstantie én
* tegen het niet tijdig nemen van een beslissing door een verheidsinstantie. Dit is voor de sector bestuursrecht.
http://formulieren.rechtspraak.nl/Formulier.aspx?scenario=BeroepschriftRb_031_1 http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.aspx
Dit is de site voor het digitaal loket bestuursrecht. Heel interessant om eens door te spitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor uw antwoord (amc).
Vanmiddag heb ik contact kunnen leggen met een medewerker van de gemeente.
Er werd erkend dat niet alleen mijn bezwaarschrift maar ook andere brieven en toelichtingen van mij zijn kwijtgeraakt.
Vandaar ook dat een aantal dingen in hun antwoord op mijn bezwaarschrift zeer vreemd voor mij waren. Morgen breng ik het oude bezwaarschrift en andere kwijtgeraakte stukken naar de gemeente. Een medewerker gaat vervolgens alles uitzoeken.
Ik ben overeengekomen dat ik een nieuw bezwaarschrift kan indienen. Ondertussen ga ik alle info die ik hier en vandaag ook van een juridisch kantoor verkregen heb bestuderen, om zodoende deze keer heel goed te letten op de tijd e.d.
Zeker het gedeelte van het niet tijdig nemen van een beslissing ga ik goed doornemen. Dank voor de link! Ik weet niet of ik hiermee goed handel. Misschien is een weg gelijk naar de bestuursrechter een betere en vooral ook makkelijkere optie, gezien de fouten die er gemaakt zijn.
Echter ik ben meer van het in gesprek gaan met elkaar.
Gaat dat niet goed lukken, dan ga ik uiteindelijk alsnog naar de bestuursrechter.
amc
10 jaar geleden
Oké, ik hoop dat het goed gaat voor je. Zorg wel ervoor dat je niet alles met de datum van nu indient. Laat wel merken dat het verouderd is, zodat ze niet kunnen zeggen dat het nu pas is ingediend. Beter goed voorbereid en er zeker van zijn dat ze geen andere kant opkunnen. Dek je dus in tegen vieze trucjes. Het zou de eerste gemeente niet zijn die zo zijn straatje schoon wil vegen. Jouw woord tegen hun woord, zover moet je hiet niet laten komen want dat verlies je zonder bewijs. Noteer dus wél de oude datum zodat dat vast staat!
Op het moment dat u uw bezwaar indiende bij de gemeente hebt u een schrijven gekregen met daarin het verloop van het bezwaartermijn.

In dit schrijven stonden de termijnen waarin de gemeente zou beslissen, is de gemeente daar niet van af geweken of heeft de gemeente telkens voor het verstrijken van het termijn u op de hoogte gesteld van de vertraging, is de gang van zake correct.

Is de gemeente ergens afgeweken van de regels betreffende het bezwaar dient u beroep aan te tekenen bij de bestuursrechter met de mogelijkheid dat de terugbetaling niet hoeft worden gedaan daar het een onredelijke handeling zou zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op mijn bezwaarschrift heb ik nooit een reactie gekregen. Ik heb nooit een schrijven gehad met daarin het verloop van het bezwaartermijn. Ik heb wel herhaaldelijk na mijn bezwaarschrift contact gezocht, omdat ik mijn bezwaarschrift uitgebreid in een gesprek wilde toe lichten.
De toelichting heb ik uiteindelijk een half jaar na mijn bezwaarschrift op papier gezet, want een gesprek bleek niet mogelijk te zijn. Ik heb zowel op het bezwaarschrift als op mijn toelichting nooit antwoord gekregen. Pas na 3,5 jaar op 18 april 2013 kreeg ik de 1e en enige reactie op mijn bezwaarschrift van september 2009.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
U hebt uw bezwaarschrift aangetekend verzonden? U hebt geen ontvangst bevestiging van uw bezwaar gekregen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het bezwaarschrift aangeboden en een ontvangstbewijs aan de balie daarvoor ontvangen. Geen schrijven nadien.