Wat is het verschil tussen de FBI en de CIA in Amerika ?

Volgens mij doen ze precies dezelfde dingen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
34.9K

Het beste antwoord

Zij doen zeker niet hetzelde;
- Het Federal Bureau of Investigation (FBI) is een Amerikaans onderzoeksbureau, dat de federale instelling voor wetshandhaving in de Verenigde Staten vormt
- De Central Intelligence Agency (CIA) (Nederlands: Centrale Inlichtingendienst) is de buitenlandse inlichtingendienst van de Verenigde Staten,

Toegevoegd na 57 seconden:
FBI is gericht op binnenlandse aangelegenheden. De CIA richt zich op buitenlandse inlichtingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De Verenigde Staten bestaat uit allemaal losse staten. Die hebben allemaal een state-police. Die handelen alle zaken af die binnen de staatsgrenzen vallen. Als er echter zaken zijn waar meer staten bij betrokken zijn dan wordt de Federale politie (FBI) erbij gehaald. Ook bij zaken die veel aandacht trekken, zoals bijvoorbeeld verkrachtingszaken waar beroemde mensen bij betrokken zijn, springt de FBI erin.
De CIA is de Amerikaanse inlichtingen dienst. Die houden zich bezig met zaken die te maken hebben met de veiligheid van de Verenigde Staten. Omdat het een zogenaamde beheime dienst is weet je nooit wat ze precies uitvoeren maar hun werkterrein is erg uitgebreid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De FBI is de Amerikaanse landelijke recherche. In Nederland kennen we zo de Dienst Nationale Recherche. De FBI echter is ook belast met Amerikaanse contraspionage (opsporen van buitenlandse spionnen) terwijl dat in Nederland bij de taken van de AIVD hoort. Ze fungeert dus ook als veiligheidsdienst.
Er wordt vaak gedacht dat de NSA (National Security Agency) hiervoor verantwoordelijk is maar de taak van dat bureau is beperkt tot opvangen en ontcijferen van communicatie en ordenen van informatie en meer vergelijkbaar met de Nederlandse Nationale Signals Intelligence Organisatie (NSO)
Er zijn wel een paar uitzonderingen in wat de FBI doet. De VS heeft bv de DEA (Drug Enforcement Administration) voor drugs zaken en ATF (Bureau of Alcohol, Tobacco, Firearms and Explosives) voor wapen/explosieven en genotsmiddelen zaken (voornamelijk smokkel zaken) en aparte militaire juridische politie en opsporingsdiensten die in Nederland bij de reguliere diensten en marechaussee zijn ondergebracht (de Amerikanen hebben geen gendarmerie maar verschillende puur op het leger gerichte opsporing en orde diensten).

De CIA is de Amerikaanse inlichtingen dienst (vergelijkbaar met wat hier vroeger de Inlichtingen Dienst Buitenland was voor de oprichting van de AIVD). De taak van de CIA is uitvissen wat andere landen van plan zijn en het mandaat van de CIA beperkt zich dan ook officieel tot zaken buiten de VS al heeft de CIA niet een reputatie zich veel van de beperkingen van hun mandaat aan te trekken (zie bv het Watergate schandaal).

maw: de FBI kan je zien als een combinatie van wat in Nederland de Dienst Nationale Recherche en de op het binnenland gerichte afdeling van de AIVD zijn en de CIA met wat de op het buitenland gerichte afdeling van de AIVD is. (De CIA houd zich wel bezig met contraspionage in de eigen gelederen)