Wat betekent 'zelfvoorzienende economie'?

ik moet voor mens en maatschappij weten wat zelfvoorzienende economie is, er staat; mensen leven van wat ze zelf voortbrengen. bedoelen ze daar mee bijv. boeren die aardappelen maken, en die ze zelf opeten, enzo??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K

Antwoorden (3)

Ze bedoelen een autarkie, dat je niet afhankelijk bent van andere. Zoals bijv. de boer of een land wat niet afhankelijk is van andere landen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen die in alle opzichten voor hun eigen producten zorgen. Er is dus geen handel met andere gebieden. Als deze mensen aan landbouw doen, wordt dat zelfvoorzienende landbouw genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de context van een land ;
Een onafhankelijke nationale economie .
Met nationaal onafhankelijk bedoelen we onafhankelijk van buitenlandse krachten. Met zelfvoorzienend bedoelen we een alzijdige ontwikkeling, steunend op eigen grondstofbronnen en steunend op de moderne wetenschappelijke kennis van wetenschappers en technici die in eigen land zijn opgeleid.
Ideologie;
Is het niet absurd om te zien hoe de op fossiele brandstoffen draaiende wereldeconomie, die vast van plan is om zonder schaamte tot de laatste druppel olie te blijven vervuilen en vernietigen, de traditionele zelfvoorzienende eco-gemeenschappen verder blijft verpletteren en uitwissen, terwijl de nummer één investeringsbankier van de olie-industrie, Matthew Simmons, aandringt om terug te keren naar voedselproductie op lokale boerderijen, naar thuiswerk en lokale industrie om het hoofd te kunnen bieden aan het nakende fossiele energietekort?

Lokale gemeenschappen in de Derde Wereld verzetten zich tegen het gebruik van hun kostbare landbouwgronden voor luxe exportgewassen (veevoer, koffie, suiker, fruit, ...) en eisen goede grond voor de productie voor eigen gebruik.

In de 'rijke' landen komt een beweging richting zelfvoorziening op gang onder invloed van meerdere factoren. Er is de hang naar bevrijding uit de verstikkende en onnatuurlijk overgebureaucratiseerde, over-gereglementeerde maatschappij, bevrijding van de vervreemdende machinale arbeidssamenleving en haar massaproducten die dikwijls op meerdere manieren een bedreiging vormen voor de gezondheid en het milieu, bevrijding van de afhankelijkheid van de massastructuren en haar machten.

Er wordt automatisch van uitgegaan dat er maar èèn soort economie bestaat, nl die met geld. Maar voor WOII, en ook nog in de jaren 50 daarna, was de basis van onze economie de zelfvoorzienende agrarische sector, waarin globaal de helft van de mensen woonde en werkte, niet alleen in puur agrarisch werk ,
maar ook in de verwerking en de daarmee verbonden ambachtelijk=technische beroepen en diensten. Daarbovenop was er de geld-economie. Het was een tweezijdige economie, de onderbouw nagenoeg zonder geld, en de bovenbouw met geld.
En dat wordt nog erger, want de loondienst-economie zal blijven krimpen. Je kunt het elke dag lezen.

Dus onafhankelijk van anderen produceren en consumeren met eigen grondstoffen.
groet