Hoe weet je of je volledig, duurzaam arbeidsongeschikt bent ( wajong)?

Iemand die heeft meerdere ziektes, kan niets werken. Is zeker volledig arbeidsongeschikt volgens UWV (immers de maximale wajong) maar hoe weet je of je ook duurzaam arbeidsongeschikt bent vastgesteld? Kan je dat ergens opvragen? Dit ivm plannen wajong naar gemeente.

De ziektes zijn chronisch, maar dat zegt denk ik zelf niet veel. Met de ene ziekte kan je met juiste medicatie gewoon maatschappij in, de ander niet. Sowieso zijn het ziektes die per individu nogal verschillen qua ernst. Bij hem zijn ze heel heftig en willen ze niet stil worden. Hoewel omschrijving vd ziekte zegt dat je met goeie medicatie wel kan werken. Hij dus niet.

De persoon waar t om gaat is er zelf wel zeker van dat het ook duurzaam is er is ondertussen al 3 jaar geen verbetering en hij zit in rolstoel, drinkvoeding, hulp enz enz enz. Wel volgt hij cursussen aan de open uni, maar dat is thuis en maar heel af en toe. Hij doet dat omdat hij wel hoop en wens heeft op verbetering zodat hij evt over jaaaaren toch iets van werk kan doen. Dit weet uwv.
Hij raakt in de zenuwen omdat hij bang is dat ze straks ineens zijn wajong afpakken en in de nieuwe wet gooien; de bijstand via gemeente. Hij komt nu al amper uit met zn geld.
Hij moet minimaal 12h per dag slapen, 16 uur pd op bed liggen en meer dan 60 pillen per dag slikken. Na een wc bezoek moet hij uitrusten, dat omschrijft de ernst wel zon beetje denk ik.

Hoe weet je of je bij UWV als duurzaam arbeidsongeschikt staat beschreven, bij de wajong?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
?? Waar slaat ' oké' op?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij kan je dat gewoon opvragen bij de persoon die hem zaak behandeld bij het UWV.heb ke dat al geprobeerd?

Het beste antwoord

Voor zover ik weet, is nog totaal niet bekend op basis van welke criteria straks het onderscheid gemaakt zal gaan worden tussen volledig en duurzaam arbeidsongeschikt, en volledig arbeidsongeschikt met beperkte restverdiencapaciteit en/of kans op herstel. Op dit moment word je als volledig en duurzaam AO aangemerkt als je op medische gronden bent afgekeurd. Ik vermoed dat de beoordelingen voor een groot deel op basis van dossierstudie gedaan zullen worden, en dat daarbij iemand die op medische gronden AO is bevonden, bijna automatisch als volledig en duurzaam AO aangemerkt zal worden voor de nieuwe wet, terwijl bij iemand die hetzelfde afkeuringspercentage (80-100%) heeft op arbeidskundige gronden, eerder nader onderzoek gedaan zal worden.

Overigens is het absoluut niet zo dat de Wajong 'afgepakt' wordt als je niet volledig en duurzaam arbeidsongeschikt blijkt te zijn. Het verschil is dat je onder de nieuwe wet gaat vallen en dat de gemeente dat gaat uitvoeren, maar voor de 'oude' Wajongers (dus de mensen die nu al Wajong hebben) gaat géén partner- en vermogenstoets gelden. Het enige wat dan nadelig is ten opzichte van het volledig en duurzaam AO zijn, is dat je 70% van het minimumloon gaat krijgen in plaats van 75%.

Daar tegenover staat dat het er op dit moment naar uitziet dat mensen die door het UWV volledig en duurzaam AO worden verklaard, ook al hun rechten op arbeidsondersteuning en voorzieningen met betrekking tot studie en werk verliezen. Mensen die in de nieuwe wetgeving als "volledig en duurzaam AO" worden aangemerkt, worden als afgeschreven beschouwd, en daar wordt dus niet meer in geïnvesteerd. Dus waar het onder de huidige wetgeving ook voor volledig en duurzaam arbeidsongeschikten wel mogelijk is om te laten zien dat er meer inzit dan het UWV had ingeschat en je bij het vinden van werk voor bijv. een paar uurtjes per week gewoon recht hebt op een vergoeding van rolstoeltaxivervoer of een aangepaste werkplek, valt dat straks allemaal weg. Onder de huidige wet is alleen de proefplaatsing en loonkostensubsidie en ik meen nog één ander reïntegratie-instrument niet toegankelijk voor deze groep, maar al het andere wel. Ik vraag mij dus af of iemand die - zij het met veel moeite en een x-tal slagen om de arm - hoopt toch ooit tot op zekere hoogte te kunnen reïntegreren naar werk, wel moet hopen op dat predikaat "duurzaam en volledig AO". Dat is ttenminste zoals het er nu voor staat, hoe het werkelijk gaat worden, weet nog niemand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje voor je uitgebreide antwoord +
Nav je antwoord heb ik een aantal vragen:
-"maar voor de ‘oude’ Wajongers (dus de mensen die nu al Wajong hebben) gaat géén partner- en vermogenstoets gelden." Heb je hier misschien een bron voor? Ik ben dit nl. zelf nog niet tegen gekomen. Ben er wel benieuwd naar!
-"Het enige wat dan nadelig is ten opzichte van het volledig en duurzaam AO zijn, is dat je 70% van het minimumloon gaat krijgen in plaats van 75%." Ik dacht dat sowieso alles naar 70% ging, ook de volledig en duurzaam AO?
-Vooral dat laatste stuk vind ik interessant, wat je zegt is inderdaad waar. Hoe blijf jij op de hoogte hiervan? Ik blijf namelijkg raag op de hoogte, maar geen idee waar ik goede en juiste informatie kan vinden.

Andere antwoorden (1)

je kunt bij het uwv een verklaring aanvragen, je mag gewoon solliciteren en of studeren als je 80 tot 100% afgekeurd bent, je hebt alleen geen sollicitatieplicht, vind je tijdens je uitkering werk, kan je werkgever jouw voordeliger in dienst nemen, omdat hij bepaalde dingen niet hoeft te betalen, ook kun je altijd terugvallen op je uitkering als je door dezelfde beperking weer uitvalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 minnetje van mij omdat ik het niet echt een antwoord vind