-Moet 'Ietsisme' de religie van de toekomst worden ?

-Onze kerken lopen leeg .
-De vraag of een (persoonlijke) god bestaat kan geen uitsluitsel krijgen .
-En anderzijds zijn de klassieke opvattingen van een (persoonlijke) god voor de moderne mens te naïef en onlogisch .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iedereen in mij gelooft, zal ik jullie god van de toekomst zijn :-p :-D

Antwoorden (9)

Religie is DE satan van deze wereld, dus nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Moet dit' Nee. 'KAN' het: Ja. Vind ik het een goede ontwikkeling: Niet echt.

Ik ben dan oo atheist, en ga er vanuit dat ik gewoon weg ben na mijn dood. Ik heb geen behoefte aan een verklaring waarom ik op aarde ben, wat er na mijn leven is, of voor mijn geboorte was.

Als anderen er behoefte aan hebben, dan moeten ze de gemeenschap van ietsisten oprichten om na te denken wat dat iets dan zou moeten zijn dat er is. Grappige hierbij is: Door te zeggen er is iets, ben je meteen bezich om een godlike entity te creeeren, allen ga je nu van een fysische entiteit uit die het leven omvat. In mijn beleving een kwestie van naamgeving & definitie :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bedoel je met religie van de toekomst? Dat iedereen verplicht wordt om in het ietsisme te geloven of wat?
Ik denk overigens dat het beter is als er helemaal geen religie meer is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het iets-isme, of Klei je eigen God (soms ook 'Wees je eigen God') al de religie van NU, en niet zozeer van de toekomst, al verwacht ik dat het nog wel breder zal gaan verspreiden ;althans in Nederland.

Soms zuiver religieus geörienteerd, soms wat meer spiritueel, maar soms wordt ook het hele paranormale spectrum erbij getrokken ; net wat je leuk en lekker vindt, Het is een beetje de 'rijsttafel' van de religie. Heel persoonlijk,en ook niet altijd even praktisch, maar het past wel bij het zelfstandig denken (al dan niet gehinderd door kennis van zaken) dat we sinds de individualisering in de jaren 60 geleerd hebben.

Alleen zal het ietsisme door zijn aard en karakter (individualiteit, interpretatieuitvoering) niet snel de vormen van ee ngeorganiseerde religie aannemen, en daarmee nauwelijks een echte concurrent worden van de bestaande grote religies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het feit dat kerken leeglopen zeg niet zo veel over het leeglopen van het geloof, wellicht hebben we geen kerk meer nodig om het geloof in ons leven te laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is dus precies wat Valrie vraagt.
Als mensen niet alleen rechtop kunnen lopen en ze hebben een stok nodig om op te steunen, dan snijden ze die stok maar uit een tak.

Maar dan heeft het niets meer met het christelijke geloof te maken (gelukkig), maar ik hoop dan wel, dat men de oude leerstellingen dan ook loslaat. Dat zal wel, want dat is allemaal veel te moeilijke kost voor de gemiddelde mens die niet zonder geloof kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna goed, Ietsisme, moet nog worden tot Nietsisme, dan wel... Dat is de religie van de toekomst...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-En toch is er eerder iets dan niets .....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor eerst is er niets en pas dan is er iets... En nooit anders om...
Cryofiel
14 jaar geleden
Och, dat weet je niet. Best kans dat het huidige iets, dat is voortgekomen uit het niets, zal terugkeren tot het niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat is waar, dat is zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een gelul, het gaat er hier om dat het 'iets' een hogere macht is. Het is dus een totaal loze discussie. Dat er eerder iets is dan niets is nog grotere onzin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@deboender, dat jij het er niet mee eens bent, betekent het dat het gelul is? Jij hebt de hoogste wijsheid in pacht en jij weet altijd en overal precies wat waar is en onwaar... Jij bent eigenlijk gelijk aan God... Wat jij doet is totaal geen bijdrage, het is stemmingmakerij... Ik ga niet meer in op zulke botte opmerkingen die totaal niets zeggen dan alleen maar torpederen van die ander en die ander niet in zijn waarde laten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-Na alle 'gelul' blijft de verwondering over " dat er iets is en niet niets" ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is niets...
Ha, die Valere;

Persoonlijk beleefd geloof en geloofjes hebben de toekomst. Als mensen dat in groepen willen delen moeten ze dat vooral lekker zelf weten, maar wat mij betreft in de toekomst geen grote religieuze instituties met macht meer. We hebben daar in de geschiedenis genoeg ellende van gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er moet niks....

als een levensbeschouwing voor jou werkt, dan hang je hem aan.

Als een levensbeschouwing (welke dan ook) alleen maar aangehangen wordt omdat je vader, de buurman, de dominee of imam het zegt of zelfs afdwingt,

DAN zit je fout...dan werkt hij niet voor jou.... en zeker niet voor de mensen om je heen, je wordt dan onuitstaanbaar,

je bent dan los van de oorspronkelijke ideeen van je geloof. Je wilt alleen maar gelijk hebben.....

Durf te denken....