Wordt het loon van een 18 jarig thuiswonend kind volledig ingehouden door de regering als je ouders in de werkloosheidswet zitten?

Een vriendin woont thuiswonend bij haar ouders. Zei is de enige die tijdelijk werkt t/m de start van haar opleiding en haar ouders werken niet en ze krijgen dus een ww-uitkering. Nu moet zij van haar ouders het huis uit, omdat volgens hun met de nieuwe regeringsplannen (korten op de uitkering) haar loon ook ingehouden zou worden, en daarom moet ze het huis uit. Een reden hiervoor is dat ze anders in de schulden zou komen.

Is het waar dat dit de nieuwe plannen van de regering zijn, dat het loon van een thuiswonend kind wat werkt volledig ingehouden wordt als je in de ww zit?

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik heb het verkeerd gemeld, het gaat om een bijstandsuitkering wat de ouders hebben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erg kortzichtig van de ouders, bij een ww uitkering is het probleem er sowieso niet.
Stel de ouders hebben een bijstandsuitkering dan nog blijven ze financieel verantwoordelijk voor hun dochter zolang ze studeert, uit huis zetten lost niets op.

Het beste antwoord

Als het om een bijstand uitkering gaat, zal het loon van de 18jarige ingehouden worden op de uitkering van de ouders.
Tenzij het kind recht heeft op studiefinanciering.
In de link kan je lezen hoe en wat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zolang de ouders ww hebben is er niets aan de hand.WW is onafhankelijk van het inkomen van eventuele partner. Als de ww over gaat in een bijstandsuitkering dan zou er iets kunnen veranderen. Of bedoel je dat ze al een bijstandsuitkering hebben omdat de ww is afgelopen?
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb het nagevraagd maar het wordt een bijstandsuitkering wat ze gaan krijgen.
Zoals ik het begrepen heb (maar ik ben ook nog zoekende), zal niet haar loon maar hun uitkering gekort worden. Enerzijds lood om oud ijzer want als gezin krijgen ze sowieso minder inkomen; anderzijds misschien een belangrijk verschil wanneer er in huis ruzies over geld ontstaan...