Kan ik in mijn beroep succesvol zijn?

Ik kies er bewust voor om eeen onbezorgd beroep uit te oefeenen. Heb veel contact met mensen. Weing zorgen aan mijn hoofd. Het lafe salaris neem ik op de kop toe. Toch krijg ik het idee dat mensen medelijden met me hebben omdat ik mijn hele leven vakken moet vullen. Ik trek me daar nix van aan, want ik heb veel plezier in mijn werk en hecht niet aan geld en wat je ermee kan doen.

"lage salaris..."

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Jazeker kan je in je beroep succesvol zijn. Dit succes neem je mee naar je niet-werkzame leven. Zoals je zegt, je het bewust een onbezorgd beroep gekozen. Je maakt gewoon lekker je uren, doet je ding en gaat zonder hoofdzorgen naar huis. Thuis maalt je werk niet in je achterhoofd, en kan je dus je volle 100% aandacht geven aan wie en wat je lief is.

Veel geld, weinig geld... het is geen vereiste voor succesvol zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als je zelf maar voldoening uit je werk haalt en er plezier in hebt, dan moet je wat mij betreft schijt hebben aan de mensen die je zielig vinden.
Liever fluitend naar je werk waar je plezier in hebt en misschien iets minder verdiend dan elke morgen chagrijnig naar een baan waar je het niet naar je zin hebt. Dat laatste is dodelijk, heb het zelf een half jaartje gedaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het gaat erom wat jij belangrijk vindt. En als je ego de ko opsteekt, bekijk het dan eens zo: er zijn meer mensen jaloers op je dan je denkt. Jij doet wat je wilt, en dat is heel wat waard.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik persoonlijk vind dat je als vakkenvuller niet echt van succesvol in je beroep kan spreken. Maar dit houdt niet in dat je je daar druk over moet maken natuurlijk. Het gaat er voor jou om dat jij er tevreden mee bent en als dat zo is dan is het prima toch? Ik kan me alleen niet voorstellen dat je daar de rest van je leven gelukkig mee kan zijn, en ik denk dat er inderdaad een hoop mensen op neer zullen kijken. Maar hoe ben je eigenlijk dan? En denk je zelf niet dat meer zou willen/kunnen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hoort je af te vragen of je succesvol in het leven bent. Dat is persoonlijk, een goede baan hoeft daar geen onderdeel van uit te maken. Ik heb zelf een baan met veel verantwoording, en ben nu gewend aan het geld dat ik verdien, ik heb vroeger altijd in een winkel gestaan en als ik daar net zoveel aan zou verdienen als dat ik nu doe zou ik het zo weer doen, wat je zegt, geen zorgen :-)

Klinkt eigenlijk best wel pathetisch als ik dit zo teruglees :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wat is "pathetisch"?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het gaat over mij eigen verhaaltje, toen ik dat teruglas vond ik het wel een beetje zielig (pathetisch = aandoenlijk heb ik net even opgezocht) klinken... Wil niet zeggen dat ik ongelukkig ben met mijn baan, alleen dat ik jouw keus ook heel goed kan begrijpen :-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
is belangrijk synoniem aan succesvol?
Ik snap je vraag niet helemaal. Wil je weten of je succesvol kunt zijn in jouw beroep of beroepen in het algemeen?

Of je succesvol bent in een beroep hangt denk ik erg af van hoe jij je baan ziet. Een verkoper kan zich bijvoorbeeld als succesvol zien als hij het meest verkoopt van alle verkopers die hij kent. Dat hij niet altijd zijn klanten goed behandeld neemt hij op de koop toe.
Een andere verkoper kan zich als succesvol beschouwen als hij trouwe klanten heeft die tevreden zijn met zijn service.

Als jij er bewust voor kiest vakkenvuller te zijn dat is dat te respecteren en te bewonderen. Veel mensen jagen een succesvolle carierre na zonder er bij still te staan wat de consequeties zijn en zonder zich te realizeren dat er alternatieven zijn.
Het is echter anders als jij je bijvoorbeeld laat tegenhouden iets uitnodigender te doen vanwege bijvoorbeeld faalangst.

Ik ben ook een tijdje vuilnisman geweest met de zelfde gedachten. Ik heb daar erg van genoten en kan de stress en druk die bij mijn huidige baan hoort daardoor beter relativeren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Succesvol is uitgevonden door marketingjongens; wat is succes hebben : geld verwerven , aanzien , status, macht??
Succes bij de meisjes? Succes bij de lotto? Succesvol is hoe jij zelf voelt en je best doet en af en toe daar een waardering voor krijgt door een schouderklop of een fikse verhoging van je salaris.

Ik zie dat je taak vakkenvuller is . Daarom onthoud : BETER EEN GOED VAKKENVULLER DAN EEN SUCCESVOLLE ZAAKENVULLER.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk niet dat je bij een beroep als vakkenvuller over succesvol kan spreken. Het is immers een beroep wat elke gek (no offence) kan beoefenen. Je kan andere kant wel erg goed zijn in je beroep, maar succesvol lijkt me niet de goede term.
Als je capable bent om een beroep met meer aanzien en salaris te beoefenen snap ik niet dat je dat niet wil, denk bv aan kinderen later en hun studi. Dit kost allemaal veel geld. Je moet uiteraard doen wat je gelukkig maakt, maar je moet niet vergeten dat je nog een lang leven voor je hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dus aanzien en salaris zijn wat jou betreft voorwaardelijk om van "succesvol" te kunnen spreken, met het oog op de toekomst?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat bedoel je Helmer? Ik zeg toch ook als je capabel bent om iets anders te doen, zeg niet per definitie dat alle vakkenvullers capabel zijn om iets anders te doen.
@grote smurf ik vraag je af hoe je hierbij komt aangezien ik die koppeling helemaal niet leg in mijn antwoord. ik vraag me alleen af waarom hij als hij het het zou kunnen niet een beroep wil doen met een hoger loon en aanzien, met het oog op de toekomst.
Het woord succesvol is heel lastig te definieren, daarom ga ik het ook niet proberen. Ben alleen van mening dat bij een beroep waar weinig carriere perspectief, opleiding, verantwoordelijkheid etc bij komt kijken je niet van succesvol moet spreken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ok, sorry, ik las die koppeling erin maar die had je blijkbaar niet zo bedoeld. succes is inderdaad een heel lastig begrip.