hoeveel procent van de nederlandse bevolking heeft een geestelijk probeem?

Ik bedoel daarmee, psychotisch of down syndroom enz, iedereen die door een geestelijke aandoening niet 100% mee kan doen met de maatschappij, dan bedoel ik niet dat ze wel kunnen werken op de sociale werkplaats maar niet echt meedoen met, huisje boompje beestje normaal betaalde baan zelfstandige woning enz enz.

Toegevoegd na 3 uur:
Mijn excuses als ik misschien mensen tegen hun hoofd stoot als ik het verkeerd of raar omschrijft.

Ik wilde gewoon weten, hoeveel procent niet normaal aan de gemiddelde maatschapij normen kan voldoen, niet zelfstandig zijn, begeleiding nodig hebben zeg maar gek zijn. enz enz. zoals ik het zie heb je 2 groepen langdurige "ziekten"nl. lichamelijk en geestelijk. lichaamlijk door dat je in een rolstoel zit oid. geestelijk door psychose oid. maar hoeveel van de nederlandse bevolking heeft een geestelijke beperking wil ik graag weten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

25%: krijgt maar liefst 1 op de 4 volwassen Nederlanders een psychische stoornis.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helaas
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar een psychische stoornis is niet hetzelfde als een chronische aandoening die je beperkt in zelfstandig deelnemen aan de maatschappij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
komt omdat de vraag ook zo wazig is gesteld, dus een + van mij

Andere antwoorden (2)

mij is niet duidelijk wat je onder een geestelijke aandoening verstaat omdat dit niet onder 1 noemer valt, of omdat je een syndroom opnoemt waar er nog velen van zijn die mogelijk een geestelijk probleem kunnen veroorzaken.

er zijn mensen zonder geestelijk aandoening die op een sociale werkplaats werken maar wel zelfstandig kunnen wonen.
er zijn mensen die niet bij een spych lopen en die niet zelfstandig kunnen wonen en/of helemaal niet in staat zijn om te werken.

dan zijn er mensen die een probleem hebben dat van tijdelijke aard is, en er zijn mensen die een psychisch probleem hebben maar het laten bij wat het is, of niet weten dat ze een psychisch probleem hebben.

wat versta je onder probleem. ik ken meer 'gekken' die loslopen dan die vastzitten om het maar even zo te zeggen.

elke persoon voelt zich weleens down en heeft weleens geen zin om lekker sociaal mee te draaien in de maatschappij, heeft dit gehad, of zal het nog krijgen.
dus dan zou het op 100% liggen.

(met of zonder huisje, boompje beestje, met of zonder reguliere baan, simpelweg omdat dit geen waarden zijn waaraan je het kan meten of pijlen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een geestelijk aandoening is per definitie een ziekte?
verklaar je nader, dit is nieuw voor me (de down syndromer kan dus van het lijstje geschrapt worden in ieder geval, (en velen meer overigens) een #normaal leven# is een relatief begrip, dus als je vaag blijft (huisje boompje beestje) kan niemand daar wat mee natuurlijk. waarom??
geestelijke aandoeningen zijn er vele vormen die elke hun gradatie hebben, (en dus invloed op het huisje boompje beestje gebeuren en reguliere werk hebben) en daarbij:
als jij het woord ziekte kan definiëren op een eenduidige manier, sleep je waarschijnlijk ook nog wel een Nobelprijs in de wacht.
Je vraag is wel simpel, maar er is geen passend antwoord op te geven omdat ie veel te ruim is.
Mensen met een verstandelijke beperking bijvoorbeeld zijn erg divers, sommigen zijn niet in staat zonder begeleiding mee te doen in de maatschappij, anderen wel.
Mensen met een aandoening waardoor ze chronisch kans hebben op bijvoorbeeld psychoses zullen dat soms wel en soms niet kunnen.
Er zijn mensen met psychische problemen die ze gigantisch beperken maar die zich toch onbegeleid redden mèt huisje, boompje, beestje en werk.
Los daarvan is de vraag wat 'een normaal leven' is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dacht al dat ik geestelijk probleem had en wou mijn baan al opzeggen omdat ik deze simpele vraag niet snapte ;-) het hangt van relatieve begrippen aan elkaar, dus dit is gewoon niet te beantwoorden
daarom ook een plus voor je goede antwoord (hihi, ben nu toch al gek, dus wat tegenstrijdigheden maken het plaatje vast compleet) ;-))