Mag een parkeergarage beelden van beveiligings camera's aan derden geven/verkopen ?

Yolanthe en Wesley zijn door beveiligingscamera's gefilmd toen zijn aan het zoenen waren. Dit was op de TV te zien mag dit zomaar ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Uit de vuistregels zoals vastgesteld door het CBP (College Bescherming Persoonsgegevens):

11. Camerabeelden moeten afdoende beveiligd worden.
De beelden moeten correct, niet manipuleerbaar en voor een selecte groep functionarissen
toegankelijk zijn.

13. Camerabeelden mogen niet zomaar voor andere doelen gebruikt worden.
Verdere verwerking van de beelden (verder dan nodig is voor de handhaving van de openbare
orde) is als regel niet toegestaan. Beelden mogen alleen verder verwerkt worden voor de doelen
die van te voren expliciet zijn vastgesteld bij de inrichting van het cameratoezicht, tenzij
er sprake is van concrete opsporingsdoelen of noodsituaties waarin acuut de hulpverlening op
gang moet komen.

Lijkt me dat mocht er een rechtszaak komen er iemand diep door het stof moet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee. In nederland geldt zogeheten portretrecht. Dat betekend dat beelden waarop mensen herkaanbaar zijn weergegeven niet zomaar publiek gemaakt mogen worden. Hiervoor is toestemming nodig van de persoon die te herkennen is op het beeld.

Er is echter daarbij het probleem dat mensen die gekozen hebben voor een leven in de ublieke arena, zoals artiesten, minder aanspraak kunnen maken op portretrecht, aangezien hun levensstijl ervoor zorgt dat ze veel in de publieke aandacht treden. Dus in het algemeen mag het niet. In sommige gevallen ligt het moeilijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen heeft zijn prijs... De een wordt onbetrouwbaar voor een tientje... en een ander wordt onbetrouwbaar voor 10 miljoen...
Dus wat mag is niet relevant, wat ervoor betaald wordt is van doorslaggevend belang...
Privacy, is een lachertje... Rij je wel eens door Nederland? Heb je gezien als je van A naar B rijdt, hoe vaak je door een camera opgenomen wordt? Elke rotonde, elke afslag, elke stuk weg, daar wordt jij opgenomen... Ze kunnen bij wijze van spreken jouw hele reis opnemen... Leg daar je telefoongegevens naast en je bent vogelvrij... Big Brother is Watching YOU...

Antwoord: Mag niet, maar als het oplevert dan gebeurt het wel...