Curriculum vitae: Na personalia, eerst opleiding of ervaring?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Sebasvr
9 maanden geleden
Dit verschilt per persoon. Als je een starter bent en nog geen relevante werkervaring hebt, dan kan het verstandig zijn om te beginnen met je opleidingen(en). En als ervaren professional is het vaak logischer om je werkervaring hoger te plaatsen. Gebruik de volgende algemene cv regel om te bekijken wat het beste van toepassing is voor jouw cv: plaats het belangrijkste en meest relevante voor de openstaande functie bovenaan.

Het beste antwoord

Eérst de werkervaring. Een recruiter vind dat al snel veel relevanter dan opleiding.

In een cv werk je het beste in omgekeerd chronologische volgorde, dus eerst je huidige baan, dan de vorige baan etc.

Over het algemeen is je opleiding grotendeels vóór je werkervaring. En zodra je een beetje werkervaring hebt, is het veelinteressanter wat je met die opleiding hebt gedáán (of hoe je ondanks gebrek aan opleiding heel relevante ervaring hebt) dan wélke opleiding je hebt gedaan. En hoe langer geleden je die opleiding hebt gevolgd, hoe kleiner het gewicht van je opleiding en hoe groter het gewicht van je ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies.
Die stomme min slaat weer nergens op.
Plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt SuzyQ, ik geloof dat ik per definitie jou antwoorden over taalkunde moet geloven. :D

Andere antwoorden (9)

eerst opleiding, want vaak is relevante werkervaring gekoppeld aan je opleiding(en)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst je opleidingen, dan je werkervaring! Zie bron voor een goed voorbeeld van een CV.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst opleiding lijkt me en daarna pas de ervaring,die je na de opleiding hebt gehad,dus een beetje in chronologische volgorde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst opleiding
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt ervan af. Als je al heel veel werkervaring hebt, dus een lange C.V. dan is het beter om met werkervaring te beginnen en later pas je gevolgde opleidingen en cursussen. Begin je net met werken, dan eerst je opleidingen vermelden.

Het gaat er om dat je C.V. aantrekkelijk is, dus dat wat relevant is vermeldt je altijd als eerste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, eerst opleiding en dan ervaring. Begin bovenaan met het meest recente.
Als je veel werkervaring hebt dan 3 of 4 volledig en de rest liever samenvoegen.
Hou het overzichtelijk!!
En ook heel belangrijk: hou het allemaal op 1 A4-tje.
Vergeet niet je interessante hobby's uit te lichten en ook vooral melden als je ooit een ochtendkrant hebt gelopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn cv past met geen mogelijkheid op één A4'tje, ook niet als ik eruit sloop wat al lang niet meer relevant is; zoals zoiets als een krantenwijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ochtendkrant geeft aan dat je reeds op jonge leeftijd al een goede werkspirit en verantwoordelijksgevoel beschikte. Zo eentje van het "met de paplepel ingegoten" soort. Vind een werkgever altijd prettig.
Maar als je van mening bent dat iets niet meer relevant is... dan maar niet. Het is wel jouw CV.
Wanneer je relevante werkervaring hebt begin je daar altijd eerst mee, daar kijken p&o adviseurs altijd eerst naar.
Daarna pas opleiding.
Opleiding is heel belangrijk, maar voor een werkgever is het belangrijker op welk niveau je kunt functioneren, dus vandaar eerst werkervaring, met daarin een korte beschrijving van de functie.

Indien je nog geen werkervaring hebt, eerst opleiding en darna eventuele vermelding van (bij)banen.

tegenwoordig is het ook vrij hip om een competentieprofiel te maken van je cv, dit raad ik je echter sterk af!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is de volgorde , ja.
Personalia, opleiding, ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst werkervaring.
Te beginnen met de meest recente ervaring.
Dat is namelijk wat de personeelsfunctionaris wil weten:
WAT heb je gedaan, WAAR kom je vandaan?

En minder op wat voor school je vroeger gezeten hebt.
Dus daarna opleidingen, te beginnen met de meest recente, of de meest relevante of de hoogst genoten opleiding.

Allemaal afhankelijk van de baan, de functie waar je op solliciteert.