klopt het dat elektriciteit 's nachts goedkoper is?

Ik had gehoord van mijn natuurkundeleraar dat de stroom 's nachts duurder is geworden, omdat de stroom 's nachts vanuit het buitenland komt. Maar mijn ouders denken dat de stroom juist goedkoper is in de nacht en wassen ook 's nachts. Is de elektriciteit nou echt goedkoper of hoe zit dat precies?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Je kunt specifiek een abonnement nemen op nachtstroom, en dan is dat goedkoper. Dat komt doordat de meeste mensen 's nachts vrijwel geen gebruik maken van electriciteit. Maar als jij dan de wasmachine gebruikt dan kan de leverancier daar toch winst op maken, daarom verkopen ze dat goedkoper. Dus het hangt af van het soort abonnement wat je hebt.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

's Nachts is stroom goedkoper. Ongeveer de helft van wat je overdag betaalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is echt alleen goedkoper als je een nachtstroommeter hebt, en dan nog moet je flink verbruiken snachts om de kosten er uit te hebben. Dat is niks nieuws, dat is al jaAaaaaaren zo. Maar misschien is het in Vlaanderen anders dan in nederland?
Consumenten met een dubbele meter zijn jaarlijks enkele tientjes duurder uit dan stroomgebruikers met een enkele meter. Nachtstroom is sinds kort daarmee duurder dan dagstroom.

Het heeft dan ook geen zin meer om uit kostenbesparing de wasmachine, droger, of vaatwasser ’s nachts te laten draaien. De afgelopen jaren werd het voordeel al steeds kleiner, inmiddels is de gemiddelde gebruiker van een dubbele meter zelfs dief van eigen portemonnee.

Energieproducenten introduceerden de dubbele meter in de jaren zestig omdat ze elke nacht, wanneer er weinig stroom werd verbruikt, noodgedwongen energiecentrales moesten uitschakelen. Kolen- en kerncentrales kunnen daar niet tegen. Inmiddels is de wereld wezenlijk veranderd. Kolen zijn peperduur geworden door de Chinese honger naar deze brandstof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger werd er heel weinig stroom verbruikt 's nachts. Daardoor moesten eigenlijk de centrales stopgezet worden. Daarom hebben mensen de mogelijkheid gekregen om via een aparte meter goedkoper stroom te verbruiken. Dan werd de stroomafname meer verdeeld en kon de kolencentrale in werking blijven. Tegenwoordig, door computers e.d. wordt er 's nachts voldoende stroom afgenomen. De prijs van nachtstroom is inmiddels zo hoog gestegen dat mensen met een dubbele meter enkele tientjes duurder per jaar uit zijn.