Ik wil geen vingerafdrukken geven bij het gemeentehuis voor mijn id bewijs. Mag ik dat weigeren?

Ik lees dat als ik een nieuwe id kaart ga aanvragen vingerafdrukken moet afstaan.
Ik heb niks te verbergen maar vind dat privacy schending!
Mag ik dit weigeren?
Of zijn er manieren om hier aan te ontkomen door bijvoorbeeld als je vingers heel erg te vijlen met een nagelvijl of klodders verf en lijm op mijn vingers te doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind het in eerste instantie heel erg vreemd dat je je vinger afdruk moet achterlaten..
Maar goed het is een gemeente huis en die gaan heus wel voorzichtig met je gegevens om!
Dus gewoon doen, niet over nadenken... Nou begin ik me toch stiekem af te vragen of je wel zeker bent of je niets te verbergen hebt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De database met vingerafdrukken voor reis- en identiteitsdocumenten mag niet door andere instanties (zoals de politie) gebruikt worden. (In Nederland althans).

Het beste antwoord

Je afdruk wordt alleen nog maar opgeslagen op de kaart zelf. Het wordt niet meer centraal geregistreerd in Frankrijk, met dank aan Donner.
Je kunt het dus wel weigeren maar je hoeft je geen zorgen te maken over je privacy.

Toegevoegd na 1 uur:
de laatste 2 zijn geluidsfragmenten van radio 1 , excuses voor de kwaliteit, opgenomen via de handy als mp3(met storingen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitstekende toevoeging. Dit veranderd inderdaad veel, hoewel ik snap dat sommige mensen het er toch principieel mee oneens kunnen zijn om biometrische gegevens 'af te staan'.
Een plus terug!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik betwijfel het of het niet voor andere doeleinden gebruikt zal worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja Maria, ben het met je eens.

Andere antwoorden (5)

Je mag het weigeren. Maar dan krijg je geen id kaart of paspoort.
Er zijn geen manieren om te voorkomen dat je vingerafdruk kan worden herleid. Behalve dan het afhakken van je vingers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker mag jij dat weigeren, maar in ruil weigeren de ambtenaren jou een ID te geven.

Toegevoegd na 5 minuten:
De heer Jongenele is het tot aan de hoge raad aan het proberen. De zaak wordt 25 januari behandeld. Tot nu toe is hij in het ongelijk gesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mokum zegt vaak goeie dingen, daarom ook deze keer een plusje.
Volgens mij is een vingerafdruk onderdeel van het ID. Daarbij zou het dus zo zijn dat ze voor een enkeling een aanpassing moeten maken en het fraude gevoeliger word aangezien de vingerafdruk ontbreekt.
Tot op heden word er niets tot weinig met die vingerafdruk gedaan. Identificatie geschiedt vrijwel alleen via het gezicht en vragen.
12 jaar geleden
Vreemd genoeg hebben ze bij mij alle vingers geprobeerd en alle werden door de computer als niet geschikt genoemd.
Dit doordat mijn vingerafdrukken te beschadigd waren door mijn werk.
Toch gewoon mijn ID kaart gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je ID zal geweigerd worden en kijk eens in de plaatselijke snackbar of ze een bakplaat hebben - dit voor het laatste gedeelte van je vraag