Het hangt nogal af van de persoon die overleden is.
Bij mijn nichtje heeft iemand een djembé bespeeld, zij wilde op die manier de ziel van mijn nichtje begeleiden. Later hebben wij met álle gasten hand in hand gestaan rondom haar graf en mijn nichtje toegezongen:
--Licht en liefdevol is zij opnieuw gestart,
samen dragen wij haar op handen en in ons hart.--

Bij mijn moeder plakte een van de kleinkinderen met scrabblesteentjes de woorden: "dag oma" op de kist.
Mijn moeder was een verwoed scrabbelaarster.

Wat ook mooi is, is om ballonnen met wensen voor de overledene de lucht in te laten.

Herinner je degene die overgegaan is en je zal vanzelf op mooie ideeen komen die bij haar/hem passen :)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow, die scrabblesteentjes! +
Kristal
12 jaar geleden
Ja Haivon, dat ontroerde mij ook echt toen ik het zag. Dank voor je plusje.
Annswers
12 jaar geleden
Iedereen bedankt voor de inspirerende en mooie antwoorden!

Andere antwoorden (6)

Heel mooi vind ik persoonlijk als je een muziekinstrument bespeelt om dit dan ook te doen, een stukje waarvan je zeker weet dat de overledene dat mooi vond.

En bijv. een speciaal gedicht opzeggen wat bij zijn/haar leven, de hobby's e.d. aansluit.
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1
Onlangs verloor ik een soulmate, een dame die altijd te vinden was voor een kwinkslag, een grap... iemand die het leven met een serieuze korrel zout nam.... Haar uitvaart wilden we speciaal maken door iets origineels te zoeken.
Dat is dan uiteindelijk " de rouwclown" geworden, een origineel concept dat PERFECT gebracht werd door een ongelofelijk artiest, betaalbaar, discreet en met veel respect !
www.rouwclown.be
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
hé, wat bijzonder, nog nooit van gehoord! +1
Je kan een slideshow met foto's van de overledene afspelen op een groot scherm. Dat werd ook gedaan bij de uitvaart van een omgekomen klasgenoot van me. Dit heeft veel indruk op me gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Mooi! +1
Dat ligt er onder andere aan hoe na degene die is overleden je stond.
Je zou een bloem op de kist kunnen leggen.
Mijn dochter heeft viool gespeeld tijdens de begrafenisdienst van mijn schoonmoeder.
Tijdens de begrafenisdienst van mijn moeder schijnt mijn vader na het dichtdoen van de kist de schroeven te hebben dichtgedraaid. Ik ben daar niet bij geweest, ik was 5 en het was toen niet de gewoonte kinderen bij zoiets te laten zijn, maar ik hoorde later van mijn tante dat dit een bijzonder emotioneel moment is geweest.
Tijdens de begrafenisdienst van mijn vader heb ik iets verteld over hem, wat je "speechen"zou kunnen noemen, mijn broer heeft een van de schriftlezingen gedaan.
Zo zijn er meer momenten tijdens een dienst die je zou kunnen doen, het aansteken van de kaarsen bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben het bij mijn vader ook zelf gedaan, en bij mijn schoonmoeder ook, maar niet tijdens de dienst, maar vlak ervoor. Ik vond het ook erg emotioneel, je sluit op zo'n moment letterlijk je leven met iemand af. Maar of ik het zoef tijdens een dienst zou kunnen, dat weet ik niet.
Kristal
12 jaar geleden
Ja, wij ook bij mijn moeder, net voor de dienst met een handjevol mensen. Later werd ze naar het graf gedragen door haar 4 kleinzoons en 2 aangetrouwde kleinzoons.
Zo ontroerend om de zien dat de kist met zo'n klein frele vrouwtje erin door haar grote stoere kleinzoons naar het graf werd gedragen...
het ontroert me weer nu ik het opschrijf.
Je kan ervoor zorgen dat alle mensen die aanwezig zijn een persoonlijke herinnering aan de overledene krijgen. Dit kan bijvoorbeeld een bloem zijn of bloemzaadjes met eventueel een foto erbij. Het is mooi als je iets kan bedenken wat aansluit bij de wensen en interesses van de overledene.

Ook kan je een fotoboek maken met herinneringen aan de overledene. De aanwezigen kunnen erin kijken voor en/of na de dienst.

Bedenk ook dat je een tekst kan schrijven en dit door iemand anders kan laten voordragen. Je hoeft het niet zelf te doen. Een goede tekst is veel waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Goed idee, je kan het inderdaad een ander voor laten lezen,
zal ik onthouden...
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf onder andere een tekst gebruikt uit het boek "Woorden in stilte." van Marinus van den Berg. Ik heb het eerst zelf voorgelezen aan mijn vader vlak voordat hij overleed. Dat was al moeilijk. Tijdens de afscheidsdienst heeft iemand anders het gedaan.
mijn buurman heeft al zijn dierbaren een stuk karton gegeven waar ze allemaal iets op moesten maken wat aan hem deed denken, en die stukken karton zijn op de kist geplakt, die daardoor erg mooi en heel erg persoonlijk werd. en kleurrijk, sommigen hadden er platen opgeplakt met belangrijke muziek en anderen hadden wat geschilderd...

Toegevoegd na 16 uur:
oja en de begrafenisdienst was buiten 's avonds, en aan het eind toen het donker begon te worden zijn er allemaal papieren zakken met een soort vuurtje eronder de lucht in gelaten die door mensen versierd waren.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Mooi! +1