Veel last van geluidsoverlast wat te doen?

Wij wonen in een flat en sinds 6 jaar hebben wij nieuwe buren nou hebben zij 2 kinderen en een zoontje van 5 maar deze krijst zo vaak dat we het door de muren heen horen en ongeveer gek worden. Mijn moeder heeft al een aantal keer gewaarschuwd maar de vrouw is buitenlands en verstaat bijna geen Nederlands. Wat zijn nou onze rechten want dat kind huilt niet maar krijst gewoon echt. We hebben de woning bouw al ingeschakeld maar die zegt dat we moeten gaan praten en dat lost niet veel op dus. Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een geluidloze + in de hoop dat het heel even jouw ongemak doet vergeten ;-)

Antwoorden (5)

De wbv heeft gelijk: eerst gaan praten.
Is er in jullie buurt/woonplaats geen buurtbemiddeling? Is er iemand in de omgeving die de taal van de moeder spreekt en kan tolken tussen jullie? (Vraag het na bij de gemeente, of een buurthuis of zo.)
Pas als je zelf echt alles gedaan hebt, en blijkt dat andere buren ook ernstige hinder ondervinden, kun je weer naar de wbv, die dan zelf eens kan gaan praten met je buren, of een gesprek tussen jullie kan organiseren om te proberen uit te leggen waarom dit hinder is en hoe het eventueel opgelost kan worden.
Besef: misschien wordt die vrouw zelf ook doodmoe van haar kind, en kan ze wel wat hulp gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die kinderen zie je dus ook nooit buiten spelen. Dus zeiden we zo van ga eens met ze naar buiten laat ze spelen. Maar dan zegt ze dat dat niet kan omdat ze sinds kort werk heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Echt gaan praten, desnoods met handen en voeten. Wie weet mankeert er wel wat aan dat kind en krijst hij daarom de hele tent bij elkaar. En kan hij daarom ook niet buiten spelen. En dan heb je in elk geval belangstelling getoond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel mensen laten hun kinderen niet meer buitenspelen, helaas.
Maar ik zou toch proberen eerst wat meer contact op te bouwen, op wat voor manier dan ook. Dan heb je meer kans dat ze oog heeft voor jullie probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja precies stippel.
Ik had hier ooit een gezin boven me, en toen ik heel, heel voorzichtig wat contact met de vrouw had opgebouwd bleek mijn vrees te kloppen: laten we zeggen dat alle deuren en deurtjes in haar huis steeds net op het verkeerde moment opengingen (en dat zij daar dan toevallig minimaal twee keer per week tegenaan liep).
Ik kon het niet veranderen, ik kon haar wel adviseren hulp te vragen, maar dat deed ze niet. Wel was ze duidelijk blij dat ze in elk geval wat aandacht kreeg buiten het kringetje van man en kind.
probeer er engels of frans mee te praten en ga anders naar de politie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt bij de woningbouwvereniging ook gaan informeren of jullie mogelijk in aanmerking kunnen
komen voor woningruil ! Daarnaast is het ook gebruikelijk om een woonpas te hebben als je gaat reageren op andere woningen ( in dit geval huur ).
Reageren kan via het internet. Het kan ook via de woonkrant ! Als je nieuwe buren krijgt, dan is dat meestal wel lastig. Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Een huis kopen is tegenwoordig ook geen
optie. Hoe dan ook : Als het niet goedschiks kan , dan
maar kwaadschiks !

Jullie kunnen ook een beroep doen op de huurcommissie, in het geval als de woningbouwvereniging z'n werk niet naar behoren doet. Jullie zullen dan wel zelf moeten procederen !
Een advocaat nemen is meestal niet verplicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga in elk geval in gesprek met de buren en geef aan waar je last van hebt.
Ga ook in gesprek met de overige buren of zij ook last hebben van het betreffende gezin. Als er meer mensen zijn sie overlast ervaren, sta je sterker bij de wbv.
Je kunt de overlast melden bij de wijkagent en vragen of hij eens kan gaan praten.
Je kunt eens informeren of er buurtbemiddeling beschikbaar is.
Je kunt eens informeren bij de woningbouwvereniging welke mogelijkheden zij zien om contact te met de buren te leggen.
Mocht helemaal niets helpen, neem dan contact op met Algemeen Maatschappelijk Werk om te vragen of zij outreachend werken.
Outreachend werkers nemen ongevraagd contact op met mensen die op welke manier dan ook overlast veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de eerste plaats rustig blijven en je even in de plaats van de moeder stellen.
Als jullie er al zoveel last hinder van ondervinden dan zullen haar zenuwen minstens zo gespannen staan als 2 van jullie samen.
Wat uiteraard niet wil zeggen dat je alles op zijn beloop moet laten maar als je begrip kan opbrengen voor de positie van de buurvrouw dan ga ja haar ook heel anders benaderen en dat op zich verlaagt reeds de spanning tussen jullie en daar heeft ook het thans krijsende kind profijt van.

Verder vraag ik me af of er in Nederland een organisatie bestaat die instaat voor het algemeen welzijn van kinderen. Geen bijzondere jeugdzorg hé maar zoiets als Kind & gezin in België.
Je zou daar kunnen uitleggen wat de situatie is en misschien willen die mensen wel eens een praatje maken met de buurvrouw in het belang van het kindje zelf.

Leg de focus op het welzijn van het kind (want een gezond kind krijst niet zo vaak dat buren er hinder van ondervinden) dan voelt niemand zich aangevallen en geraakt de situatie ook opgelost.

Ik hoop dat jullie er als een team uitgeraken en steek in afwachting misschien allemaal oortjes in en stem af op een muziekkanaal naar jullie wens? Ik weet dat dit geen duurzame oplossing is maar het kan wel helpen om de spanning van jullie lijf te halen hé.

Succes ermee!