Hoe werkt een wiggelroede?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben ooit eens iets gedaan met stokjes en elektra, tot mijn verbazing werkte dat toen.
Zal eens proberen of ik hier nog achter kan komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JE HOUD BEIDE STAAFJES/STOKJES IN JE HANDEN EN HOUD DE LANGERE ZIJDE VD STAAFJES/STOKJES HORIZONTAAL EVENWIJDIG NAAR VOREN GERICHT EN CONCENTREERD JE OP HET OBJECT WAAR JE NAAR ZOEKT.ALS DE STAAFJES/STOKJES ELKAAR KRUISEN DAN HEB JE JE DOEL BEREIKT ALS HET GOED IS...SUC6 ERMEE.

Het beste antwoord

Een wichelroede werkt dankzij de gebruiker. Het is de gebruiker die het werk doet. De wichelroede zelf doet helemaal niets.

Dit blijkt uit het feit dat iedere wichelroedeloper zo zijn eigen specialismes heeft. De ene persoon kan goed water vinden, de andere kan iets anders vinden.

Als je bijvoorbeeld water zoekt met een wichelroede, loop je over een veld met de wichelroede in je hand. Je houdt hem zo vast dat kleine, onwillekeurige spierbeweginkjes in je hand een groot effect hebben op de wichelroede.

Zodra je, en nu komt het: vanuit je gewone kennis (!), vermoedt dat ergens water zou kunnen zitten, word je onbewust een heel klein beetje gespannen. Daardoor worden de kleine spierbeweginkjes in je hand onwillekeurig wat sterker. Hierdoor gaat de wichelroede bewegen.

Je *denkt* nu dat de wichelroede heeft aangegeven waar je water kunt vinden.

In werkelijkheid heb je zelf gezien waar water zou kunnen zitten, bijvoorbeeld aan de kleur of de hoogte van het gras, of aan het soort planten dat ergens groeit.

Toegevoegd na 21 minuten:

Het is nog nooit iemand gelukt om met een wichelroede iets te vinden dat hij niet op een andere manier had kunnen vinden. Dit eenvoudige feit is een heel sterke extra aanwijzing dat het de persoon is die iets vindt, niet de wichelroede.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord

Andere antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe het zelf af en toe, met wichelroedes lopen, en zoals Cryofiel stelt, je spieren laten een wichelroede bewegen.
Maar waarom je spieren dat doen,
of hoe je hersenen weten dat ze de spieren moeten laten bewegen
of hoe je hersenen weten dat dat moet,

Daar is geen goede verklaring voor.
Er zullen vast gevallen zijn dat je het ergens aankunt zien, maar ook gevallen dat het nergens aan te zien is, en toch weten je hersenen een consistent beeld op te roepen, met de wichelroede.

Er zijn nog zo veel dingen die "de wetenschap" niet kan verklaren.
Maar wat een wichelroede aanwijst is niet altijd feilloos, ook dat is een gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een wichelroede versterkt als een hefboom minuscule spierbewegingen in de hand, dat kunnen onbewuste spierbewegingen zijn, waardoor de triggerfactoren zeer divers kunnen zijn.