Waarom zitten uitzendbureaus zo dicht bij elkaar?

In ieder geval in Zuid-Limburg is dit een erg opvallend verschijnsel, op een afstand van nog geen 500 meter zitten dan in verschillende plaatsen wel 3 a 4 verschillende uitzendbureaus naast elkaar. Lijkt me eigenlijk niet erg gunstig vanwege de concurrentie, iemand die bij de een geen baan vindt loopt toch zo over naar de ander? Wat is hier dus de diepere gedachtegang achter?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ik denk juist wel dat ze hierdoor meer klanten krijgen.
Toen ik vroeger mijn 'rondjes uitzendbureaus' deed, op zoek naar werk, vond ik het maar wat gemakkelijk om van deur tot deur te kunnen gaan. Ik ging dan niet naar een of ander afgelegen uitzendbureau toe maar concentreerde me op 'het straatje'.

Mensen schrijven zich zelden bij slechts één uitzendbureau in. Dit weten ze, dus waarom dan niet dicht bij elkaar gaan zitten?
Natuurlijk zullen ze wel klanten verliezen aan een ander, maar ik denk dat dit niet opweegt tegen de winst die ze maken wanneer ze bij elkaar zitten. Meerdere uitzendbureaus naast elkaar is gewoon heel aantrekkelijk en handig voor een werkzoekende. Kassa dus voor de uitzendbureaus!

Ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd. Ik weet niet of er nog een meer officiële uitleg is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is niet geheel per ongeluk. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld reisbureaus De gedachte hierachter is dat dit type winkels ", die je dus met elkaar wilt vergelijken. Dat gaat het beste als ze vlak bij elkaar zitten. Een cluster van vergelijkbare winkels versterkt elkaar op die manier meer dan dat ze elkaar beconcureren; ze trekken dus juist klanten omdat men de mogelijkheid heeft om ze direct met elkaar te vergelijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Utrecht hetzelfde. Zoek je een baan, dan ga je naar de biltstraat. Zeker 15 vestigingen waar je een kunt.
Iedereen weet dit en de inloop bij deze bureaus is daarom veel en veel hoger! Bovenataande verkaring kloppen dus. Ik werk toevallig bij een uitzendbureau dus ik kan je uit ervaring vertellen dat het klopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoiets zie je ook vaak in steden in Azië, waar je op de markt vaak steegjes ziet waar je alleen maar emmers en plastic teiltjes bij verschillende aanbieders kunt kopen en verderop alleen maar ijzeren keukengerei enzovoort.
Zo hebben de marktlui het grote voordeel dat ze niet allemaal hun eigen publiciteit hoeven te doen. Geen van de klanten hoeft naar je op zoek te gaan. Ze sparen zich de moeite en de publiciteitskosten. Daarna begint natuurlijk wel de concurrentiestrijd.