Zijn er aanwijzingen dat de Europese cultuur zijn hoogtepunt al heeft gehad?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou om het even simpel te zeggen je had bijvoorbeeld eerst de Grieken die een hoge cultuur kende, daarna de Romeinen en nu al een tijd de Europese cultuur.

Antwoorden (5)

Aangezien niemand in de toekomst _kan_ kijken, _kunnen_ daar uberhaupt geen aanwijzingen voor zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zul je toch eerst die "Europese cultuur" moeten definiëren, want wat bedoel je daarmee?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou om het even simpel te zeggen je had bijvoorbeeld eerst de Grieken die een hoge cultuur kende, daarna de Romeinen en nu al een tijd de Europese cultuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat legde je al uit ja, maar wat BEDOEL je daarmee? De Griekse en de Romeinse cultuur zijn zeer specifiek, ik zie geen specifieke 'Europese' cultuur eigenlijk - Spaans? Engels? Duits? Zweeds? Bulgaars? Kroatisch? Allemaal nogal anders, vandaar mijn vraag: wat bedoel je met 'de Europese cultuur'???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou eigenlijk de westerse cultuur en zijn hoogconjuctuur die zijn oorsprong toch heeft in Europa..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijft mijn vraag: wat bedoel je met "de westerse cultuur".
En de economische hoogconjunctuur zegt niet veel over de cultuur.
In een multiculturele samenleving is volgens mij cultuur altijd in beweging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De toenemende populariteit van sharia-wetgeving zou zo'n aanwijzing kunnen zijn. Maar pas veel later kunnen we zien of dit een oprisping is of het begin ergens van.
Een interessant boek is "De triomf van het Westen" van Kenneth Clark die vertelt hoe het zo is gekomen dat de Europese Cultuur de dominante cultuur is geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de periode 1918-1922 schreef Oswald Spengler een boek met als titel 'De ondergang van het Avondland'. Hierin trok hij een lijn door, die hij bij talloze beschavingen die hij onderzocht had, had aangetroffen en voorspelde aan de hand daarvan de ondergang van de Westerse kultuur. Ook voorspelde hij dat binnen een eeuw het blanke ras in Europa vervangen zou zijn door een 'fellachen'-bevolking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessant, meer lezen: http://www.nrcboeken.nl/recensie/oswald-spengler-der-untergang-des-abendlandes-1918-1922 Zijn er ook recentere publicaties, ca laatste 5-10 jaar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die de Goden willen verderven, slaan ze met blindheid.
Dus nee, er zijn geen recente publicaties of vertalingen.