Welke vooruitgang heeft het paranormale de afgelopen jaren bereikt?

Van wetenschap (en haar toegepaste zusje, de techniek) is vrij makkelijk te zien welke vooruitgang er de afgelopen jaren is bereikt. Of je nu kijkt naar de afgelopen 4000 jaar of naar de afgelopen 40 jaar: de vooruitgang is direct zichtbaar.

Die vooruitgang betreft zowel de vooruitgang in ons inzicht in de wereld, in het leven, en in onszelf, als ook de vooruitgang in onze leefomstandigheden.

Het geloof in het paranormale bestaat zelfs nog langer dan de wetenschap. Welke vooruitgang heeft het paranormale ons gebracht? Welke inzichten in de wereld, het leven, en onszelf heeft het gebracht, en welke vooruitgang in onze leefomstandigheden heeft het ons gebracht?

Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hele goede vraag !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien, dat als er een duidelijk aantoonbare vooruitgang zou zijn, dat het dan niet meer paranormaal is.
rose
13 jaar geleden
Welke aantoonbare vooruitgang heeft de filosofie eigenlijk geboekt?
Cryofiel
13 jaar geleden
Hihi, da's een leuke! Is trouwens best een vraag die je op GV zou kunnen stellen... Als ik zou antwoorden, zou ik het hebben over de kennisfilosofie. De filosofie van onze wereldbeschouwing, onze zelfbeschouwing, en waarheidsvinding. Inclusief de (on)mogelijkheden van deze drie. Op die punten is, naar mijn bescheiden mening, enorme vooruitgang geboekt.
rose
13 jaar geleden
Ha, maar nou leg je de filosofie naast z'n eigen lat. Maar wat nou als je de filosofie op precies dezelfde manier bevraagt als je hierboven met 'het paranormale' (erg vaag, overigens) doet?
rose
13 jaar geleden
Ik snap dat je kritisch wilt kijken, maar doe dat dan wel zorgvuldig.
Cryofiel
13 jaar geleden
Hmm, ja. Daar zit natuurlijk iets in. Misschien komt het doordat de filosofie eigenlijk geen raakvlak heeft met de realiteit. Het is grotendeels een puur theoretische exercitie. De deelgebieden van de filosofie die ik noemde, zijn die deelgebieden die nog het dichtste bij de realiteit liggen. Zou het daardoor komen, dat op die gebieden wél vooruitgang is geboekt? Zou het daardoor komen, dat de wetenschap zo enorm veel vooruitgang heeft geboekt, terwijl het paranormale is blijven stilstaan? Puur door het wel (wetenschap) of niet (paranormale) verbonden zijn met de realiteit? Maar goed, laat ik niet proberen mijn eigen vraag te beantwoorden. Ik wacht af welke overpeinzingen er nog binnenkomen. Trouwens, als je betere / zorgvuldigere manieren weet om kritisch te kijken, houd ik me van harte aanbevolen. Gooi maar een mooi idee in de groep!
rose
13 jaar geleden
Ik denk dat je moet beginnen met het maken van een onderscheid tussen de vooruitgang die een gebied heeft opgeleverd (externe vooruitgang) en de ontwikkeling die het heeft doorgemaakt (interne vooruitgang). Want ik denk eigenlijk niet dat, hoe je ook tegen 'het paranormale' aankijkt, er geen sprake zou zijn van vooruitgang dan wel ontwikkeling BINNEN 'het paranormale'. Wellicht moet je ook definiëren wat je vindt dat er onder 'het paranormale' allemaal verstaan wordt of zou moeten worden. Dat de filosofie geen raakvlak heeft met de realiteit is overigens een misvatting. Neem het werk Utopia, van More. Dit heeft een enorme invloed gehad op het denken van de westerse mens over de mogelijkheid tot verandering in de maatschappelijke verhoudingen.
rose
13 jaar geleden
Overigens is jouw gebruik van de term 'realiteit' op zichzelf al problematisch.
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat laatste realiseerde ik me natuurlijk ook... Maar ja, wat moet ik anders in deze context? Met mijn vraag doel ik op de externe vooruitgang. Bij interne vooruitgang is het de vraag of je van 'vooruitgang' kunt spreken, of alleen maar van 'verandering'. Ik realiseer me dat het paranormale wel veranderingen heeft doorgemaakt. Mijn vraag was daarom, zij het impliciet, gericht op het externe aspect. Misschien had ik het anders moeten verwoorden: "Welke vooruitgang heeft het paranormale ons de afgelopen jaren gebracht?". Eén extra woordje en één ander woordje, en meteen een wereld van verschil. Ik heb expres niet gedefinieerd wat ik onder 'het paranormale' versta. Ik heb het wel even overwogen, maar ik wilde de vraag niet te beperkt stellen. Het maakt me dan ook niet uit binnen welk deelgebied, als je het zo wilt noemen, een eventuele vooruitgang zou zijn bereikt. Ik ben al blij met elke vorm van vooruitgang, ongeacht op welk deelgebied van het paranormale die heeft plaatsgevonden. Als voorbeeld van waar je anders op uit zou komen:
--  "Welke vooruitgang heeft het contact met geesten de afgelopen jaren bereikt?"
--  "Welke vooruitgang heeft het pendelen de afgelopen jaren bereikt?"
--  "Welke vooruitgang heeft de telekinese de afgelopen jaren bereikt?" Je ziet dat het niet nuttig is, ons te beperken tot een deelgebied. Dat zou leiden tot het missen van mogelijk belangrijke informatie.
Cryofiel
13 jaar geleden
Je vergelijkt de ontwikkelingen in de filosofie met de evolutie: continue aanpassing, maar je mag het geen 'vooruitgang' noemen. Bij nader inzien gaat ook deze vergelijking al snel mank. Als het doel van filosofie is, dat we inzicht krijgen in de reden van ons bestaan, is het onzeker of de filosofie ooit haar doel zal kunnen bereiken. Indien het doel wel bereikbaar is, is onzeker of de filosofie wel de juiste weg zal blijken te zijn. Misschien is de natuurkunde wel een betere weg. Tenzij we, indien de natuurkunde ooit zo ver komt, natuurkunde en filosofie als één kunnen cq moeten beschouwen.
rose
13 jaar geleden
Ik denk inderdaad dat je de filosofie niet kunt definieren aan de hand van een doel, laat staan dat haar doel zou zijn (definitief) inzicht te krijgen in de reden voor ons bestaan. Alleen al elke keer als de filosofie opnieuw definieert wat zij eigenlijk is, wat de betekenis en de inhoud is van de filosofie, is er sprake van ontwikkeling/vooruitgang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede belangrijke vraag!
rose
13 jaar geleden
De vraag is echter niet of het doel nagestreefd zou moeten worden, maar of het het (enige) doel van de filosofie is.
Cryofiel
13 jaar geleden
@TrueBeauty: ja, dat zijn filosofische vragen... ;-) Je kunt inderdaad proberen het doel te bereiken. Je moet er dan rekening mee houden, dat je nooit zekerheid zult hebben of je je doel hebt bereikt. Net als in de natuurwetenschap (Popper). @rose: je zou kunnen proberen, die vraag op GV te stellen.
rose
13 jaar geleden
Dat zou kunnen Cryo. Overigens, volgens mij moet jij bij filosofie nog ergens een beste antwoord kiezen....
rose
13 jaar geleden
Waar had je precies in gedachten zou ik naar moeten vragen, Cryo?
Cryofiel
13 jaar geleden
Oh ja, dat beste antwoord moet ik nog kiezen. Wat je zou kunnen vragen, is:
Heeft de filosofie een doel? Zo ja: welk?

Het beste antwoord

Ik denk dat de vooruitgang die paranormale zaken hebben geboekt, vooral het feit is dat er relatief gezien meer mensen sceptisch zijn geworden. Daarmee bedoel ik dat over de jaren bijgeloof redelijk verminderd is, mensen meer kritische zijn mbt. het bovennatuurlijke en men niet alles klakkeloos voor waar aanneemt.

Da's niet echt groei van het paranormale, maar het is wel een groei op het gebied van menselijk bewustzijn en nadenken. Hoe bonter het gemaakt wordt, hoe meer de mens gaat twijfelen.

Dus wat het bereikt heeft in het kort: Het heeft van gelovenden twijfelaars gemaakt, en van twijfelaars sceptici...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het paranormale heeft ons geen inzicht gegeven, wel verdeeldheid. De een gelooft erin, de ander niet.
itsme
13 jaar geleden
Nou we hebben tegenwoordig de Nieuwe Tijds kinderen en die hebben me toch een partij voor uitgang gebracht, dat hou je niet voor mogelijk. Voel je niet overal om je heen,dat de lucht vibreert van de spiritualiteit, sinds die kinderen in ons midden zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat zou het toch prachtig zijn als één van je vragen beantwoord kon worden. Maar zou dat het geval zijn,
dan zitten we direct met de paradox dat je deze vragen in dat geval niet had gesteld. Want dan had je de antwoorden al geweten, en zeker jij niet alleen.

M.a.w. als het paranormale ons iets zinnigs had gebracht dan zouden we het allemaal geweten hebben. En dan gaat het niet alleen over het paranormale, maar ook over UFO's, homeopathie, gebedsgenezing of de "waarheid" over 9/11.

Ik verzeker je, dat als er morgen echt iets gebeurt op het vlak van het paranormale, we 's avonds allemaal met rode oortjes achter de TV zitten, want het NOS journaal zal daar dan uitgebreid over berichten.

Maar helaas, er is nog nooit iets zinnigs gebeurd, dat wetenschappelijk aangetoond kon worden. Het blijven allemaal vage verhalen, en het zal dus allemaal onzin blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De acceptatie wordt steeds groter en de mensen gaan zich er meer in verdiepen en onderzoeken .
Maar helaas is de tegenstand voor het paranormale onder de mensen ook nog groot .
En dat mensen bij voorbaat al roepen dat het onzin is terwijl zij er niets vanaf weten .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben een optimistisch mens.
Ik ben toch geneigd voorzichtig te accepteren dat het breder bekend geworden zijn van het verschijnsel,
veel mensen aan het denken heeft gezet en dat dat
in veel gevallen geresulteerd heeft in een vriendelijker en vrediger levenshouding.
Zelfs al is dat maar bij een enkeling het geval,
dan werkt dat verder door in diens omgeving.
En dat lijkt mij wel vooruitgang.

Het kan ook zijn dat veel geloof in veel religies hetzelfde effect hebben (gehad), maar onder het mom van religie zijn er te veel oorlogen gevoerd en te veel strijd gestreden.

Ik denk dat dat onder de gelovers in het paranormale
minder het geval is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas is er geen enkele grens te trekken waar het paranormale begint en waar het eindigt.
Er is trouwens helemaal geen grens
Het is de mens dat het graag voor het overzicht het in hokjes wil stoppen door er een naam aan te geven.

En voor de nietgelovers van het bestaan van het paranormale, is er geen enkele vooruitgang, want iets wat niet bestaat kent ook geen vooruitgang.
Zo blijft er al heel weinig van je vraag over.

Voor de welgelovers is het van geen enkel belang of onze leefomstandigheden door het paranormale is veranderd/ verbeterd, omdat het een puur persoonlijke aangelegenheid is,het is de wereld buiten de wereld, het maakt toch totaal niet uit of jij nu wel of niet er in gelooft, of je buurman, of rota, ieder kiest toch zijn eigen weg?

En dat moet je respecteren, het is geen zieltjes veroveren, of meningen opdringen, zou niet eens kunnen.
Vroeger waren er ook al veel mensen paranormaal, maar konden er niets mee, was alleen maar lastig, zeker vanwege hun geloof en de omgeving.

Nu is het beter bespreekbaar, maar de wereld is nog even slecht als al die eeuwen er voor.
De enigste vooruitgang is te vinden bij de mensen zelf die paranormaal zijn, want die WETEN.
En wil jij je daar bij aansluiten, prima!
En wil jij het niet, ook goed, de wereld blijft even slecht.
We zijn vaak niet eens in staat tevreden te zijn, gewoon tevreden.
De wereld wordt verscheurd door de hebzucht, hoe meer we hebben ,hoe erger het wordt.
Veel paranormale mensen zijn wel tevreden, moeilijk te geloven als niet gelover hiervan, maar de nietgelovers weten ook niet wat het inhoud, wat het kan betekenen en wat het met je doet, want voor hun bestaat het niet.

En voor al die mensen die wel tevreden zijn en niet paranormaal, wees er zuinig op, natuurlijk bestaat dat ook, net als de droevige mensen en de ongelukkigen en net als alle gelovigen die niet geloven.
Niemand is beter of slechter, leef zolas je wilt en respecteer elkaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Phoe, wat een vragen in een vraag. Je zou er een scriptie mee kunnen vullen. Ik beperk me op je hoofdvraag.

Ik zie het *paranormale* als een soort leerfase in onze evolutie. Een evolutie die staat voor het langzaam gevoeliger worden (verhoging van trilling) van de mens.

Het paranormale gaat ahw geleidelijk over in *spiritualiteit*. Niet als vervanging van, maar als uitbreiding op het paranormale. Hierbij ligt het accent meer op de eigen beleving en ervaring, en niet meer zozeer van de kerk, een "waarzegger", medium, enz.

Niet dat zij onbelangrijk zijn geweest. Zij hebben ons met iets in aanraking gebracht wat ons nog meer laat nadenken, mn over de mens en zijn plaats in de kosmos en de werking van beider krachten.

Kortom: het paranormale heeft ons mede de mogelijkheid geboden om weer een sprongetje in onze evolutie te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat het beter verkoopt